| | | | | | | | | | Jadranka Varga, rođena je 05.05.1957. u Zagrebu, gdje je |
| završila osnovnu školu, gimnaziju općeg smjera i Ekonomski | | fakultet, stečena stručna sprema VŠS. | | | | Od 02.08.1976. do 31.12.2013. je bila zaposlena, a od | | 01.01.2014. je u mirovini, živi u Zagrebu, udata, bez djece. | | | | Poeziju piše od 1969. godine kad je napisala svoje prve tri |
| pjesme i od tad se nisam zaustavila. | | | | Pjesme objavljuje na svom blogu gdje će biti objavljeni ovi | | stihovi i gdje ulazi u njen noćni svijet mašte i snova i na kraju, | | Ljubav, koja joj se poklonila u svojoj uzvišenosti. | | |
|
|
| | | | | | | RECENZIJA 22. ZBIRKE POEZIJE “SABLASNO BLUDNO” JADRANKE VARGA | | Ova zbirka poezije ima u vidu tzv. erotsku poeziju i nema sumnje da je riječ o jednoj posebnoj | temi koja zahtijeva ozbiljnost u tumačenjima. Erotika je jedna jako važna komponenta u | našem svakodnevnom življenju: nju otkrivamo u svojim maštanjima, u svojim snovima, u | svojim vizijama. Sa njom su nadahnuti umjetnici, pjesnici slikari, pisci, kipari, nju otkrivamo | u suvremenoj glazbi, na filmu, u medijima općenito, ali je bila naročito izražena u Renesansi | na primjer. | | Erotika se razlikuje od religije kao što se erotski sadržaj razlikuje od vjerskoga i dok je | religijski sadržaj onaj koji ima u vidu ono što je sveto, dotle erotski sadržaj ima u vidu ono | što je tzv. profano, prije svega. To je jedna nova stvarnost koja se razlikuje od od tzv. | umske sfere čije je središte svugdje, a opseg nigdje, prema Kuzanskom, a koju mi zovemo | Bog. Međutim, kad dođemo u naš svakodnevni život, u naš običan svijet, mi vidimo da pod | zemljom ima velikog blaga i divnih stvari. Ovo određenje božanstva kao sfere čije je središte | svugdje, a opseg nigdje nije samo zapisana u filozofiji Kuzanskoga. Ono se može pronaći i u | „Romanu o ruži“ kod sv.Bonaventure, Vincenta iz Bove i kod drugih pisaca i u doba je | Renesanse ovo mišljenje bilo uobičajeno. | | U ovom određenju većina renesansnih pjesnika i pisaca vidjeli su prvenstveno | decentralizaciju kozmosa: njegovo središte niukoliko nije na nebu, već je ono svugdje, sva | su mjesta jednaka i jednako važna. To je značilo da su ovdje dati prerogativi jednom | materijalističkom stajalištu o pravu da relativno središte prenese sa Neba na Zemlju ili čak | pod zemlju, a ono je mjesto koje je prema srednjovjekovnim pogledima bilo maksimalno | odijeljeno od Boga. Ponekad se ono nazivalo i paklom. | | Ja, naravno, ovdje ne kanim reći da nam autorica iznosi poeziju pakla. Ja samo hoću reći da | je moguće ovdje spomenuti Cereru, boginju plodnosti i njenu kći Persefonu, boginju pakla za | koje je latinsko svećenstvo govorilo kako je Cerera predosjećala, da će joj kćer pod zemljom | naći više blaga i bogatstva, nego na zemlji, a to je sadržano i u eleuzijskim misterijima kod | kojih je karakteristično ovo veličanje zemaljskih njedara ili kao što možemo pronaći u starom | dobu kod kipova boginje plodnosti sa naglašenim dijelovima tijela. | | Ovdje vidimo kod autorice kretanje u dubine zemlje, u dubine ljudskog tijela i ovdje se svijet | Jadranke Varga u cjelini kao i u pojedinostima odnosi na ono što je zemaljsko i tjelesno. Ovo | kretanje prema dolje, ovo kretanje prema materijalnom svijetu svojstveno je svim oblicima | narodno prazničnog veselja i često gotesknog realizma. Kod Bahtina je to bila posebno | izazovna tema te nije čudno da je cijelo jedno poglavlje, Šestu glavu svog rada | „Stvaralaštvo Fransoa Rablea“ posvetio analizi ljudskog pada prema njedrima zemlje, a ta | njedra zemlje opet prevladavaju sve čega ima na nebu, a što je na površini zemlje ili u njoj, u | morima i u rijekama. | | Pravo bogatstvo i izobilje ne nalazi se gore niti u središnjoj sferi, već samo u donjim | predjelima. Ovo kretanje prema svakodnevnom životu, prema materijalnim momentima našeg | svakodnevnog življenja koje je kod Jadranke Varga rasuto u raznim oblicima i slikama | prazničnog veselja, ali i tuge i estetskog realizma ovdje na nov način osmišljava jedinstveno | kretanje koje je usmjereno prema dubinama zemlje i dubinama tijela gdje su skrivena prema | mnogim filozofima najveća bogatstva i ono novo o kojem stari i prastari filozofi nisu pisali | ili nisu smjeli pisati. | | Utoliko mi se čini da je ovdje posrijedi jedan odlučan hrabar napor da se u svijetu religijske i | vjerske dominacije u suvremenoj duhovnoj kulturi Hrvatske govori otvoreno i o ovim | tajnovitim, skrivenim ili prešućivanim mjestima naše svakodnevne egzistencije. | | | Dr Zlatan Gavrilović Kovač, književnik, Adelaide,06.05.2022. |
| |
|
|
| | | | | | | OSVRT NA ZBIRKU „SABLASNO BLUDNO“ JADRANKE VARGA | | „Sablasno bludno“ na prvu mi djeluje kao tabu, nešto što nije za svakoga, a ako nije za | svakoga, onda je svakako za mene. | | Iz svog osobnog iskustva, a to je najbolnije i najiskrenije, pišem ovaj osvrt posvećen mojoj | divnoj duši Jadranki Varga. | | Svi mi posjedujemo svoje dubine i “mračnu” stranu, samo o nama ovisi koja strana će | prevladati, kojoj strani će naš zdravi razum dati prednost. Cijeli život ogleda se u samo | jednim očima, našim očima, ako smo toga svjesni. | | Evo, recimo iz mog primjera, pogledom u oči svog sina, dok me je njegov otac mlatio, | shvatila sam da ne želim takav život ni sebi ni svom sinu. U njegovim očima vidjela sam | pakao tuge, šoka, beskrajno plavu dubinu panike i očaja i tada sam rekla STOP. Nisam to | vidjela u svojim očima ili nisam htjela vidjeti. Oči mog sina bile su okidač za promjene. | Naravno, to vide samo oni koji žele vidjeti...koji žele shvatiti... | | U mislima autorica želi ljubav sa stvarnim likom, jer joj je u stvarnosti to “zabranjeno”. Živi u | sebi kao uplašena ptičica u zlatnoj krletci željna strasne ljubavi, a koju se ne usuđuje | doživjeti. Znamo da je zabranjeno voće najslađe pa tako autorica mašta o svemu | onome što nema u stvarnom, realnom životu. | | Ugodno sam iznenađena duboko kvalitetnom poezijom otkrivajući „slatke“ tajne autorice | ujedno i moje prijateljice. | | U mladosti autorica je bila voljena, no u sebi je vrlo sputana i „zaključana“ kako bi bila | zaštićena od svega zla vanjskog bila koje neumorno kuca “nedopustivim” vibrama (kako je | otac to želio). | | Kako će ptica letjeti, ako su joj podrezana krila? Velika greška je ne pustiti pticu da slobodno | leti. To je život - slobodan let i suočavanje sa svime što nas čeka - borba, suze i smijeh, | svetost i grijeh, ljubav i bol... | | Za autoricu je dugo dugo u mladosti odnos dvoje ljudi bio tabu tema, nešto zabranjeno i | nedopustivo kao nametnuta misao u djetinjstvu i djevojaštvu koja joj je kasnije postalo kao | normalno i uvijek je imalo neku latentnu negativnu konotaciju. U njenim mislima ju je | sablažnjavala i sama pomisao na to i u njenim najmračnijim dubinama ostaje strah od svega | fizičkog, jer to su „prljave radnje“, a prema van je bila divna, slatka, poželjna, erotična, | senzualna… bila je to samo – maska. | | Uroniti u najmračniju dubinu sebe, osvijestiti, iščupati van dubinu na površinu, to je jako | težak i bolan zadatak. Ne dozvoliti dubini da nas povuče na dno, jer onda je gotovo. Cijeli | pakao u očima gdje jeke vrište u panici na rubu planine i prže se plamtećom buktinjom u | tmini. Vrišteće jeke traže izlaz. Ako smo svjesni da je život igra, u mnogočemu okrutna igra, | moramo postati igrač najbolji mogući za sebe pa tek onda za druge, biti pravedni, a opet | spremni da svaki udarac koji nam dolazi sa suprotne strane, a ako smo osvijestili da je ovaj | darovani nam život samo usputna stanica, onda sam sigurna da iz najdubljih dubina postoji | put prema svjetlosti za svakog od nas. Ponekad maske moraju pasti, maske koje smo mi | sami stavili na lice kako bismo se prekrili. | | Život treba živjeti, uživati, prijeći neke granice tzv. tabu tema (naravno, onih koje su nama | prihvatljive, jer različiti smo), u sebi mijenjati mentalni sklop čisto iz razloga da bismo se malo | opustili i predali voljenom biću, prepustiti se strasti. Otvorite vrata tajnih odaja vaših žudnji. | | U ovoj, rekli bismo napetoj intrigantnoj zbirci, isprepliću se san i java, mašta i zbilja pa ćemo | čitateljima ostaviti da urone duboko razmišljajući da li možda ovdje postoje i autobiografski | elementi ili je sve samo plod autoričine bogate mirisne mašte. Sačuvaj svoju umornu dušu, | ozdravi je, izbriši gorčinu koja guši u grudima... i prepusti se. | | U svakom slučaju, Jadranka, grlim tvoje dubine svojima i iznosim ih na površinu da ih ubije | zrak, jer dubine na zraku umiru, a mi onda napokon možemo slobodno disati. | | | Sandra Petrž, nagrađivana i svestrana umjetnica: skladateljica, tekstopisac, |
| | pjesnikinja, književnica, glumica, pjevačica i plesačica Zaprešić, 19.01.2023. |
| |
|
|
| | | | | | | O AUTORICI | ZAHVALA | RIJEČ AUTORICE | MOJA POEZJA | |
| POEZIJA | |
| BLUDNI SNOVI | NEPOZNATI GRAD | ČAŠA CRNOG VINA | SVE JE U PJESMI | PRLJAVI TRIKOVI | ZLATNA NIT DO MOG SRCA | OPOJNO | PRIJELAZ | NESTAJANJE | NEBO BLUDNOG ŽIVOTA | I.... ONDA ĆEMO VODITI LJUBAV | GROZNICA | U KONTURAMA | NEISPRIČANA PRIČA | A ŠTO BI MI RADILA | IZBRISANO LICE | SABLASNO BLUDNO | U PREDVORJU SNA | ZATVORENA | DOK SE PIŠEM U TEBI | TA MOJA CRNA ČULNOST | MRŽNJA | TUŽNA VIJEST | NJEŽNOST | CRNE MISLI | OSTAJE | NEMAM NIŠTA | NE MOŽE | TKO SI TI | NE PITAJ | JESEN | NASLOV LELUJA | MJESEC U "ŠKORPIONU" | NE VRAĆAM SE | NEMOĆ, ČEŽNJA | MOJE ŠUTNJE | PITANJA | PLES | OŽILJCI | JESMO LI? | IMA LI ME? | ONOJ DRUGOJ U MENI | SJEĆAŠ LI SE, LIJEPA MOJA? | NEMA NI MENE… | SVE U DUBINI | |
| GOŠĆA PJESNIKINJA SANDRA PETRŽ | | |
Mimoišli smo se... | Moćna... | NESTVARNO | SLOBODA U ZATVORU | CRNA | BIT ĆE SVE DOBRO | Na ruševine mog grada... | Ubodi me jednom... | Tišina smrti jeca ... | MAGIJA TRENUTKA | BIOGRAFIJA SANDRE PETRŽ | BIBLIOGRAFIJA | NAGRADE | TITULE | |
| RECENZIJA 22. ZBIRKE POEZIJE | SABLASNO BLUDNO JADRANKE VARGA | napisao: dr Zlatan Gavrilović Kovač, književnik | |
| OSVRT NA ZBIRKU „SABLASNO BLUDNO" JADRANKE VARGA | napisala: Sandra Petrž, nagrađivana i svestrana umjetnica: | skladateljica, tekstopisac, pjesnikinja, književnica, glumica, | pjevačica i plesačica | |
| SADRŽAJ | |
| Jadranka Varga | VRIJEME OBJAVE SVIH KNJIGA | |
ZAJEDNIČKE ZBIRKE S DRUGIM AUTORIMA | |
MOJE PJESME OBJAVLJENE U DOMAĆIM I | MEĐUNARODNIM ZBIRKAMA POEZIJE | |
| | 7 | 8 | 9 | 12 | |
| 14 | |
| 14 | 15 | 16 | 18 | 19 | 20 | 23 | 25 | 26 | 29 | 30 | 33 | 34 | 37 | 38 | 40 | 42 | 45 | 46 | 48 | 51 | 53 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 61 | 62 | 64 | 65 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 74 | 76 | 77 | 78 | 80 | 82 | 84 | 86 | | |
88 | | |
|
89 | 90 | 91 | 92 | 95 | 97 | 99 | 100 | 101 | 102 | 104 | 107 | 108 | | 111 | |
| | | | 113 | |
|
|
| | | 117 | |
|
|
|
|
| | | |
|
120 | |
124 | |
127 | |
|
|