Osvrt na knjigu: Sreću treba uhvatiti (Male priče za dušu II) |
|
Esejističko putovanje kroz Sviličićeve Male priče za dušu i sreću |
|
Sreću treba uhvatiti jer ona ne kuca na naša vrata tako često i kada zakuca, treba joj |
širom vrata otvoriti i dobrodošlicu joj poželjeti. |
|
I zato Sviličićeve Male priče za dušu (II) koje nam se po drugi put u nastavku |
velikodušno, nesebično nude treba prigrliti i kao amajliju ih za sreću sa sobom svugdje |
nositi. |
|
MarijanoveMale priče za dušu tako su velike i krijepe nam i snaže dušu. Što ih se češće i |
duže čitane kako za divno čudo sve su veće, nadrastaju same sebe, izlaze iz okvira |
obične, male pričice i sve nas više, moćnije, nježnije plijene. U svakom novom iščitavanju |
te pričice kratkoga daha sve su punije, zaobljenije i sve su nam draže i ljepše jer se u |
njima prepoznajemo i iz poruka - pouka njihovih učimo, odrastamo i sazrijevamo |
shvaćajući kako se ljepota života sastoji baš u malim, sasvim običnim, jednostavnim |
stvarima i gestama. Od prve priče pa do zadnje nižu se krugovi ljudskog života koji se |
polako, neosjetno, ali sigurno zaokružuju u jednu jedinstvenu, zaokruženu cjelinu. |
|
Na prvi pogled to su pričice koje teku tečno, smireno poput bistrih potoka svojim |
jednostavnim, uobičajenim tokom, ali vrlo brzo shvaćamo, prateći njihovo putovanje, da |
put je njihov specifičan i ne baš tako jednostavan jer ponekad preplave mirno korito, |
ponekad poniru, pa opet izviru i teku dalje kao što i život teče. |
|
I dok ponirem u Sviličićeve Male priče za dušu, izranja mi pred očima i dušom naslov |
knjige i pitam se: - Što je to sreća? Da li je to onaj divan, poseban, rijetki, dragocjeni |
osjećaj koji nas preplavljuje, ispunjava i krila nam daje i koliko, zapravo, sreća traje? Jer, |
sreća jeste osjećaj i to prekrasan osjećaj, a znamo da se osjećaji u nama ne nastanjuju |
trajno. Oni dođu, iznenade nas, zaskoče, dušu nam zarobe, malo zastanu, ostanu da nam |
dušu nahrane, smire gladnu, žednu, a onda odu, odlete. |
|
Gdje je izvor naše sreće? Odgovor nam daju Marijanove priče u kojima otkrivamo da izvor |
sreće sigurno nije u materijalnom bogatstvu, ali u duhovnom jeste. Sretni su oni koji sreću |
pronalaze u naizgled sitnim zadovoljstvima pa čak i u naporima nakon koji čovjek je |
ispunjen, zadovoljan, sretan. Ljudi koji imaju plemenitu narav, dobrotu, koji u tišini samoće |
pronalaze sreću, eh, oni su sretni, istinski sretni. |
|
I zato su ove Male priče tako velike i rastu pred našim znatiželjnim, gladnim očima i |
žednom dušom. I zato nas one uče kako se vedrinom uma i srca možemo usrećiti jer nam |
kažu da je izvor sreće u razvijanju te dragocjene vedrine i mira u nama siguran i jedini |
put k sreći i ukazuju nam da nam sreću daruje ono što jesmo, a ne ono što imamo. |
|
Tvorac ovih divotno jednostavnih priča je dobar čovjek koji u svim ljudima vidi dobrotu i |
ljepotu i vjeruje da svaki od nas ima svoga anđela čuvara čiju blizinu možemo osjetiti jer |
nas on okružuje svojom ljubavlju. |
|
Njegov anđeo mira uvodi nas u tajnu mira i uči nas kako da se smirimo i kako da |
postignemo svoj nutarnji kao i vanjski mir. Jer, kada nam naš anđeo daruje mir, onda smo |
i sami sposobni da taj dragocjeni mir darujemo drugima – onima kojima je potrebniji jer ga |
ne znaju sami steći. |
|
Spoznao je da nije spas u bijegu jer od smrti ne možemo pobjeći...Jedini spas je u |
prihvaćanju smrti. |
|
Marijan nam govori o diktatorima, ne o onim velikima, iz povijesti svima nama poznatima, |
nego o onima koji nas svakodnevno i uporno muče i tiraniziraju i mira nam ne daju. To su |
diktatori koje možemo sresti na svakom koraku i na svakom mjestu. To može biti naš šef, |
možda naš roditelj, majka, otac, brat, sestra, suprug, supruga, naše dijete, prvi susjed, |
prijatelj. |
|
Pokušava sebi i nama objasniti što se dešava ako nismo sretni jer onda nećemo biti u |
stanju vidjeti sreću ni oko sebe. I o strahovima govore njegove priče i doznajemo da su |
oni zapravo jedna vrsta naše bespomoćnosti zbog koje izbjegavamo život i bježimo, |
umjesto da se uhvatimo u koštac s problemima i riješimo ih te tako tu negativnost |
pretvorimo u nešto lijepo. |
|
Sviličić govori i o iskustvu prosvjetljenja. Spominje i važnost svakodnevne meditacije |
bez koje ne bi ni došao do tog iskustva. |
|
Marijana proganjaju neke krivice kojih se ipak teško rješava i u zrelini godina. Tako on |
spominje osjećaj krivice koji se provlači kroz cijeli njegov život, a koji mu je nametnuo |
otac svojom strogošću i krutošću. Međutim, kada je doživio iskustvo prosvjetljenja, |
prestao je konačno sam sebe kriviti za krivice drugih za koje on nije bio odgovoran, |
Osjetio je mir, olakšanje, snagu. |
|
Ne možemo darivati ljubav ako je sami nemamo u sebi, a isto tako ne možemo novcem |
kupiti ljubav, prosvjetljenje i zdravlje. |
|
Poručuje: - Gdje nestaje naš ego, pojavljuje se ljubav, svijest i sve mogućnosti. |
|
Spoznao je da ne treba više davati savjete. Dovoljna je njegova vedrina, njegov unutarnji |
osmijeh, njegova ljubav pa da se to isto probudi u njegovim klijenticama... |
|
Savjetuje nam da pustimo snove da nas iznenađuju. Ne moramo odmah nakon sanjanja |
objasniti snove jer nekim snovima treba vremena da se iskristaliziraju., |
|
Marijan govori kroz osobne primjere i otvara nam se iskreno i zato mu tako i vjerujemo. |
Priznaje da je bježao u snove i spavanje još od djetinjstva, ali zbog toga nije postao |
bolestan. Samo ne treba ni u čemu pa ni u tome pretjerivati. |
|
Treba pustiti snove da slobodno dolaze i odlaze jer oni su poruka, a ponekad i iskustvo i |
današnji odgovori na sutrašnja pitanja. Snove treba zapisivati, ali ne smijemo zaboraviti |
živjeti sada i ovdje. |
|
Govori također i o sukobu strasti i razuma. Zbog strasti donosimo nepromišljene odluke, |
ali ako strast pretvorimo u ljubav, a razum i kontrola pobijede nad porocima, onda dolazi |
do oslobođenja i počinje radost života i naš će se duh i tijelo osnažiti. |
|
Velika je lepeza Sviličićevih zanimanja i tema pa tako on stvara i priču o iscjeliteljima za |
koje kaže da im je cilj svima isti, a to je pomoći onima kojima je pomoć potrebna i koji od |
njih tu pomoć zatraže. Kaže da će ti neki iscjelitelji reći ono što želiš čuti, a neki će te |
naručiti ponovno da bi i ti i oni dobili više. Marijan smatra da je to blagoslov jer, dajući, |
najviše dobivamo. |
|
Smatra da možemo iscijeliti traume iz djetinjstva i puberteta bez iscjelitelja tako da igramo |
na primjer picigin. |
|
Naslov priče Sreću treba uhvatiti Marijan je odabrao i kao naslov cijele knjige priča. U toj |
priči on priznaje da se hvalio jednim svojim pothvatom kada je uspio ugasiti vatru, ali se |
hvalio s razlogom jer je na taj način podgrijavao svoj ego kako bi i drugi ljudi bili aktivni, |
a ne samo promatrači života i kako bi širili dobro, a ne zlo oko sebe. |
|
Upoznajemo ovdje i Sviličića koji sluša predavanje poznatog američkog New age učitelja u |
Zagrebu. I zajedno s njim i mi slušamo predavanje velikog učitelja koji sipa mudrosti: - |
Najbolji je onaj mač koji se ne vadi iz korica, a najbolji ratnik je onaj koji ide k svom cilju |
bez borbe... |
|
Od srca vam preporučujem da uronite u ovo tkivo koje nas uči kako da sada živimo kako |
bismo mogli kasnije živjeti. Život je neuništiv, ali je iluzija da ga treba stvarati, njega |
treba samo širiti. Mi smo svi međusobno povezani, bili toga svjesni ili ne....Širite i dalje |
mir i ljubav gdje god došli jer to su jedine vrijedne stvari koje se dijeljenjem uvećavaju... |
|
Poručuje: - Bolje je okrenuti se pozitivnim stvarima jer samo tako pozitivno u nama raste, |
a zlo i loše stvari trebamo prepoznati i iskorijeniti. Ne hraneći ih, one same nestaju. |
|
Zaključuje da život jeste jednostavan, ali naš um i tijelo su prekomplicirani. Ne bismo |
trebali nepotrebno komplicirati život i hvatati se za sitnice. Trebali bi uživati u životu, u |
svakom njegovom trenutku. |
|
Sviličić smatra da smo vječni kao i naš DNA i RNA. Svi smo mi dio svemirskog ili Božjeg |
DNA i osuđeni na vječni život. Bogu je sasvim svejedno jesmo li dobri ili loši i za njega smo |
mala savršenstva u mirovanju ili aktivnosti. |
|
Poručuje nam da ne moramo ništa raditi da bi bili sretni, nego samo opušteni fizički, |
mentalno i emocionalno. Ako smo mi sretni, onda je i Zemlja sretna. |
|
Zanimljivo je i njegovo razmišljanje o pravu za koje kaže da je grlo života. On bi najradije |
očistio grlo sudstva. Zanimljivi su i prihvatljivi njegovi prijedlozi kako bi on to uradio i |
meni osobno su simpatični, pravedni, konkretni i praktični. |
|
Predlaže da bogati daju siromašnima utege svoga života, dakle, imovinu, novac i |
vrijednosti . Dobro se uvijek vraća dobrim. |
|
Otkriva nam tekst Desiterata koji je pronađen u staroj crkvi sv. Pavla u Baltimoru iz 1692. |
Prelijep je to doista tekst koji nas uči da govorimo istinu smireno i jasno i da slušamo čak i |
glupe i neuke jer i oni imaju svoju priču. Ovo je ipak divan svijet – poručuje Desiderata. |
|
U Unutarnjem satu ili unutarnjem ciklusu upozorava na bitnu razliku između simbola sata i |
pravoga sunca koje je na nebu. Treba početi s disanjem jer je taj sat najuočljiviji od |
početka do kraja života. Sviličić mudro zbori: - Sve postaje usporenije i lakše, ako |
uspijemo zadržati pažnju na tom ogromnom satu. Najvažniji navijač sata je pijenje čiste |
vode jer nas ona čisti od kočničara naših satova. Ako neke satove prečesto navijamo, |
skraćujemo im vijek trajanja. |
|
I na samom kraju ovoga moga esejističkoga putovanja kroz Male priče za dušu Marijana |
Sviličića želim dodati: - Ovo je lijepa knjiga koja je na mene ostavila ugodan, opuštajući |
utisak. Lako je probavljiva, puna bjelina dotjeranih gotovo do sterilnosti i čitatelj poželi da |
i svijet bude tako lijep i bijel i svilen kao što je duša Sviličićeva i njegove Male priče za |
dušu. I, gle, slučajnosti, podudarnosti: U samom Marijanovom prezimenu Sviličić zrcali se |
svila duše nježne, dobre, meke koja sije dobrotu. |
|
Male priče za dušu (I) koje nose naslov Put nestalih oblaka i Male priče za dušu (II) pod |
naslovom Sreću treba uhvatiti dva su kruga koja čine jednu zaokruženu cjelinu. Ako |
usporedimo ova dva kruga Malih priča za dušu shvatit ćemo da se prožimaju i |
nadopunjuju, iako su, možda, prve priče studioznije, znanstvenije, esejističke, ali |
zajednički im je nazivnik Male priče za dušu, priče koje unose mir, dobrotu, ljubav.... |
|
Stil im je jezgrovit, koncizan, sažet, lucidan, jasan, svjež, konkretan, a opet tako |
poetičan, glazben.... |
|
Sviličiću polazi za perom da prenese iz svoje lijepe, mirne duše ono bitno, ono najvažnije i |
najljepše što bi želio reći i naglasiti i sve mu polazi za rukom jer on piše srcem i zato mu |
tako bezrezervno vjerujemo. |
|
Njegove su priče zapravo crtice jer predstavljaju vrlo kratku proznu vrstu određenu samo |
naznačenim obrisom lika i događaja. Zato su neke njegove pričice – crtice bliske anegdoti |
i skici jer teži oblikovanju naizgled nevažnih događaja. Sviličić nas želi upozoriti na svoj |
tihi, mirni, nenametljivi, profinjeni način na moguće dublje značenje i poruku svojih |
pričica koje su se duboko utisnule u njegovu podsvijest i koje ga progone i u zrelim |
godinama, ali ih se on pokušava i uspijeva riješiti onako kako najbolje zna i umije. Zato |
su njegove priče za dušu često i anegdote sažeto, kratko i duhovito napisane, ali nikada |
nisu i zajedljive, iako anegdote imaju i tu odliku. Te njegove priče sažeto ocrtavaju |
određene trenutke i sredine i likove, a vrhunac radnje ili poenta ili poruka nalaze se na |
kraju priče. U njegovim porukama, dakle, nema žalca, nema oštrice i to je zapravo |
ublažena pričica, ponekad manifestirana kao anegdota, ponekad kao humoreska ili vic ili |
jednostavnoozbiljna priča, ali priča koja ima svoju dušu koja pulsira, diše i mi je osjećamo, |
a to jevažno. Ima u tim pričama i esejističkog i znanstvenog kada nam govori o temama |
kojima se on bavi u životu. |
|
On pokazuje i sklonost da izrazom postigne i umjetničke dojmove i u tome savršeno |
uspijeva. |
|
Zbog svih ovih razloga, a ima ih još koje nisam u ovom kratkom prikazu stigla uklopiti, |
moja preporuka je: Čitajte Male priče za dušu Marijana Sviličića! |
|
| Ljubica Šego, prof., književnica |
|
|