| | | | | | | | | | Rođen je 2.2.1942. godine u Crnićkom Kameniku kod Kreševa. |
| Osnovnu školu završio je u Fojnici, a Učiteljsku školu u Sarajevu. |
| Nakon završetka Učiteljske škole, pet godina je radio kao učitelj |
| u kreševskom kraju. | | | | Godine 1969. odlazi sa suprugom Lucom na privremeni rad u | | Njemačku. Tu stječe početni kapital te bogato radno i životno | | iskustvo, koje ga kasnije usmjerava na pokretanje i razvijanje | | privatnog biznisa. U tom poslu roditeljima se pridružuju i trojica | | sinova: Zvjezdan, Svjetlan i Goran, koji nastavljaju poduzetničku | | obiteljsku tradiciju i danas su vlasnici tvrtki koje posluju u BiH i | | Hrvatskoj. |
|
|
| Uporedo s poslovnim aktivnostima, Anto Stanić bavi se i književnim stvaralaštvom. Do sada je | | objavio više od 30 knjiga poezije i proze. Poetske i književne radove objavljuje u časopisima i | | listovima te na radijskim i televizijskim programima. Snimio je i film pod naslovom "Pečat moje duše" | | u kome prezentira svoje pjesničko stvaralaštvo. | | | | O knjigama Ante Stanića pisali su brojni profesori, književnici i književni kritičari. Djela su mu | | prevedena na više stranih jezika. Roman "Bako, zašto plačeš" proglašen je 2014. romanom godine | | od Udruženih 48 TV stanica Srbije. | | | | Utemeljitelj je i predsjednik Književne zaklade/fondacije "Fra Grgo Martić" iz Kreševa. | | | | Član je Društva pisaca BiH, Društva hrvatskih književnika HB, te Hrvatske Akademije znanosti u | | umjetnosti u Mostaru. | | | | | | | | |
| | | | | | Čovjek kao kriterij i kao instanca | | Kratki roman Ante Stanića, sa naslovom koji donekle asocira na Remarka, govori o trojici | nerazdvojnih drugova koji su se u deceniji pred rat upoznali, sprijateljili i živjeli skupa kao | studenti u Sarajevu – naravno, po nacionalnosti pripadajući „trima konstitutivnim | narodima“. Ivan, Dragan i Jasmin likovi su koji svojom sudbinom, prije, u toku i nakon rata, | dosta vjerno oslikavaju osobnost, ozračje, pa i paradokse epohe – koja je, kao sjekirom | udarena, razvaljena u paramparčad „ratom protiv čovjeka i čovječnosti“ što je na ovim | prostorima vođen 90-ih godina prošlog stoljeća i u kojem su svi bili gubitnici. | | Autor prati život trojice nerazdvojnih prijatelja u razdoblju desetak godina prije rata, tokom | rata, i napokon još jednu deceniju nakon rata. Roman je pisan nepretenciozno, u literarnom | smislu on nije ni želio zalaziti „u dubine ljudske psihe“ niti raskrivati neki posve novi ugao | gledanja na povijesni kontekst i na ljudske sudbine u njemu. Stanić je htio postaviti neka | bitna pitanja – u vezi sa besmislom ovog rata, odnosno u vezi sa stranputicom koju su | „konstitutivni narodi“ izabrali (ili im je ona bila nametnuta?) u procesu društvene i političke | tranzicije, kroz koji su prolazile sve zemlje socijalizma potkraj prošlog i početkom ovog | stoljeća. Aspekt s kojeg autor promišlja povijesni kontekst jest aspekt humanizma, | tolerancije među narodima, vjerama i ljudima te kulturno-civilizacijske otvorenosti i | konstruktivnosti; on želi podcrtati u kojoj su mjeri ideologizacija, nacionalistička paranoja | te raspad sistema vrijednosti i humanističkog morala uvjetovali patnje, stradanja, žrtve i | opći nazadak svih nacionalnih, etničkih i vjerskih skupina ovoga podneblja, svih ljudi u | Bosni i Hercegovini. | | Vidno je pritom Stanićevo nastojanje da u oslikavanju tog vremena bude što objektivniji i | da posebno mladim generacijama čitatelja pokuša predstaviti sve bitne razlike u | pozicioniranosti suprotstavljenih nacionalnih ideologija – od njihovog različitog tumačenja | zajedničke povijesti, pa sve do ovakvog ili onakvog njihovog shvaćanja i opravdanja sukoba | koji će se zametnuti i četiri godine kao krvavi rat voditi na ovim prostorima. U romanu ima | desetak izvoda dokumentarnog karaktera, citata ili sažetaka raznih tekstova i dokumenata | (od povjesničarskih, preko publicističkih, do ideološko-političkih) – prenošenjem kojih on | želi upravo to: da čitatelji dođu u situaciju što objektivnije sagledati i one druge i drugačije, | suprotne pa čak i neprijateljske pozicije, interpretacije ili vizije historijskog puta, porijekla, | sudbine, suodnosa i budućeg razvoja svih nacionalnih, etničkih i vjerskih skupina u BiH. | Nije pritom riječ ni o kojoj vrsti nostalgičnog ili “romantičarskog” osvrta na “lijepu prošlost” | neojugoslavenske socijalističke epohe: naprotiv, iz narativnih tokova u romanu jasne su i | uočljive i brojne slabosti i ograničenja tog doba, osobito u domenu ideologizacije stvarnosti | i restriktivnog pa i represivnog stava prema drugim i drugačijim (u odnosu na koncept | “samoupravnog socijalizma”) ideološko-političkim i duhovnim nazorima. Međutim, ono što | jest bitno i na čemu autor u svom duhovnom postavu insistira - to je koliko-toliko stabilan | sistem vrijednosti u kojem su na prvom mjestu čovjek i njegovi zbiljski interesi, potencijali i | ciljevi; dakle, čovjek kao kriterij i kao instanca - a nipošto ne silom natureni ili nametnuti | okvir kolektiviteta koji nužno teži isključivanju drugog i drugačijeg. | | Glavni likovi romana pripadaju trima najvećim etničkim skupinama u BiH, ali se u svome | senzibilitetu i svjetonazoru drže na tim bitnijim i prinudnijim za život kriterijima, o kojima je | gore bilo riječi: sva trojica stupaju u etnički-konfesionalno miješane brakove, i usprkos “zlu | vremenu” koje ih silom nastoji satjerati svakoga u svoj “nacionalni tor”, uspijevaju sačuvati | svoju ljudsku dimenziju (ili barem u okviru svoje ljudskosti ostati i kad pogriješe ili zablude u | životu - kao što to pokazuje primjer Ivanova udaljavanja od obitelji i utapanja u | alkoholizam). Stanićeva romaneskna prerada ide za tim da u životima glavnih junaka | pronađe i ponudi čitateljima potvrdu za tri bitne stvari: prvo, nije prošlost (kakva god bila) | ta koja može i koja treba da oblikuje i oslovljava živote i sudbine pojedinaca i skupina | svakog nivoa organiziranja, već je to, naprotiv, budućnost - kojoj svojim ljudskim | kapacitetima moramo biti okrenuti i posvećeni, čineći koliko je u našoj moći da sami sebi | izgradimo i oblikujemo život; drugo, ako nismo u mogućnosti ili u spremnosti sagledavati, | priznavati, pratiti i uvažavati čovjeka u drugome - pouzdano je da ćemo vrlo brzo i lako | izgubiti i izdati i čovjeka u samom sebi; i napokon, treća stvar, život je iznad nas samih | koji ga živimo, u smislu da će se obnavljati, rasti i ispunjavati - šta god mi sa samima | sobom uspijemo ili ne uspijemo uraditi (o čemu najbolje svjedoči epilog romana, u kom se | dvoje mladih, djeca dva glavna lika, posve slučajno sreću, upoznaju i zavole - mimo onog | što su ranije imali njihovi roditelji, pa i usprkos onom minulom, mutnom, ili onom još živom | sadržaju odnosa njihovih očeva). | | Kao što je to i ranije bio slučaj sa prozama Ante Stanića, i ovaj roman ima u sebi nečeg | “programerskog” i tendencioznog - u smislu ciljanog edukativnog i spoznajnog dejstva na | čitateljstvo; s tim što i u intelektualnom i u moralnom smislu toj “tendencioznosti” nemamo | šta zamjeriti, ne može joj se “ni pera odbiti”. Autor na pravi način afirmira izvorne | vrijednosti života uopće, pa i posebno života ljudi i naroda ovoga podneblja kroz povijest, | uspijevajući u svojoj kritici minule epohe postaviti ona prava pitanja, bez odgovora na koja | nema ni perspektive ni napretka za našu društvenu i državnu zajednicu. | | Jezik ovog romana pitak je, sintaktički i stilistički jednostavan, pa čak i reduciran, onoliko | koliko je autoru bilo potrebno da sažme i ekstrahira sudbine glavnih likova kao na neki način | uzorne i poučne za današnje generacije. Ovo je žanrovsko-stilistički gledano roman koji | može pripadati i takozvanoj popularnoj literaturi - posebno s obzirom na spremnost autora | da štošta od umjetničke transkripcije svijeta i života pojednostavi i “posvakodnevi”, samo | kako bi se u tom stilističkom redukcionizmu lakše približio što širem krugu čitatelja. To | uopće ne znači, u ovom slučaju, a i inače ne mora da znači, da je popularna literatura | ovoga tipa nekakva “književnost drugog reda”; stanje tekuće produkcije u nas i u svijetu | zorno pokazuje u kojoj mjeri čitanost i protočnost na tržištu presudno određuju epohalnu | misiju, ulogu i sudbinu literature danas - a Stanić je, kad o tome govorimo, sigurno u onoj | struji pisaca koji imaju i koji će uvijek imati puno čitalaca. | | | |
|
| | | | | | Krik protiv iracionalnog ljudskog razmišljanja | | U najnovijem romanu Ante Stanića Bili su k'o braća čitalac će odmah prepoznati događaje | iz nedavno minulog vremena na bosanskohercegovačkim prostorima. I prije početka pisanja | romana on je jasno znao o čemu želi da piše i da sasvim suvereno vlada materijom od koje | želi da gradi svou priču. Svoju zamišljenu priču izlaže na veoma zanimljiv način, sa svoga | stanovišta. Posebnu pažnu obraća na genezu koja je dovela do krvavog ratnog sukoba u | BiH, kada smo danima i mjesecima preživljavali trenutke straha koji se ni sa čime ne mogu | porediti, romanopisac pokušava da odgovori na pitanje zašto se to desilo? | | Na samom početku čitaoce uvodi u radnju jednom veoma idiličnom i uspješno datom slikom | predratnog Sarajeva kada, naizgled, ništa ne sluti na ono strašno i krvavo koje će uskoro | uslijediti. | | Radnja romana je veoma intrigantno komponovana te čitaoce neodoljivo vuče naprijed jer | to je baš ono štivo koje oni vole. | | Roman je svojevrstan munkovski krik protiv iracionalnog ljudskog razmišljanja, protiv | ubijanja i rata. Ali zastrašujuće je što je, i nakon toliko vremena od završetka rata, nemali | broj onih koji svojom lažljivom retorikom ponovo pokušavaju da daju doprinos eventualnom | ponavljanu svega toga na ovim prostorima. Na stranicama ovog djela autor iznosi čiste | nepatvorene događaje koji na čitaoce ostavljaju utiske što se trajno pamte, čvrsto stojeći | iza svojih likova, njihovih postupaka i onoga što oni kažu. Stojeći na stabilnim nogama | povjesničara i svjedoka događaja o kojim piše, Stanić je zabilježio i ono što je ispod ili | iznad vidljive realnosti. Djelo mu je pisano čvrstim, građenim stilom, koherentno i | homogeno, kao rezultat spoja književnog senzibiliteta i oštroumnog sagledavanja | svijeta i događaj u njemu. | | Stoga moglo bi se kazati da je Anto Stanić svojom velikom ljubavlju prema pisanoj riječi | čitaocima ponovo podario veoma vrijedno književno djelo prepuno dragulja, koje | obogaćuju riznicu bosanskohercegovačke savremene književnosti. | | | |
|
| | | | | | Gdje je istina? | | Trojica protagonista romana, zaneseni ideologijom bratstva i jedinstva, odjednom se nađu | u nametnutoj (ne)snošljivosti postojanja u kojoj nekadašnji emocionalni naboj nestaje i | gdje vlada 'istina' naroda iz kojeg potječu. U sveopćem kaosu, koji sve zahvaća, osjećaju | da su izgubili bajku na koju su imali pravo, kako glasi dio iz mota romana, i svaki od njih | na svoj način pokušava pronaći izlaz iz svega. | | Autor Anto Stanić u jednom trenutku postavlja biblijsko pitanje gdje je istina i provlači | da je ona, samo dijelom, u slobodi i neopterećenoj svijesti i savijesti. U takvom stanju | moguća je ne samo snošljivost već i ljubav, što dokazuju mlađe generacije glavnih | protagonista, oslobođene svih indoktrinacija predaka. Pretjerano tretiranje različitim | ideologijama opterećuje i stvara kritičnu masu pa se osjeti bojazan naratora da bi se sve | moglo zavrtjeti u krug, jer svaka prekomjernost iz početnog zanosa uglavnom vodi u | zaslijepljenost, a potom u mrak destrukcije. | | Može se pretpostaviti da je ta bojazan glavni povod što se autor osmjelio na odabir ovako | zahtjevne teme, jer je i sam svjedokom mnogih ratnih zbivanja, i makar što će se možda | učiniti da je samo zatalasana površina tog do kraja kompleksnog pitanja odnosa među | ljudima, roman uspijeva dotaknuti i potaknuti na duboko razmišljanje. | | Ako razmišljanje stimulira razvoj onda je sasvim izvjesno da će vučja narav i krvoločni | atavizmi jednom nestati iz obličja istinskog, od Stvoritelja zamišljenog čovjeka, no do tada | imaju proteći rijeke i rijeke vode - autorova je želja - ne i krvi. Upravo taj pacifizam, koji | cijelo vrijeme upozorava, čini ovaj roman značajnim, vjerujem uskoro zapaženim. | | | |
|
| | | | | | | POEZIJA | | Biseri ispod Inča, IP Mladost, Bijeljina, 1998. | Poetske kovanice iz Kreševa, Štamparija Fojnica, 2001. | Zlatni stihovi, Štamparija Fojnica, 2002. | Pečat moje duše, Blicdruk Centar, Sarajevo, 2003. | Život je poezija, Prosperitet, Sarajevo, 2005. | Tebi ljubavi, HKD Napredak, Kreševo, 2005. | Bosnom do Hercegovine, koautor sa I.M.Andrićem, Sarajevo, | Kad sam bio dijete, S&A Company, Sarajevo, 2006. | Anticiklona, Štamparija Fojnica, 2006. | Epske pjesme Ante Stanića, Štamparija Fojnica, 2006. | Kreševski kod, Štamparija Fojnica, 2008. | Stotinu i jedna pjesma, Štamparija Fojnica, 2009. | Jesen života, Štamparija Fojnica, 2011. | Hodočašće, Štamparija Fojnica, 2013. | Pjesme od A do Z, Štamparija Fojnica, 2015. | Zalazak sunca, Štamparija Fojnice, 2017. | | PROZA | | Istinita bajka, roman, Arka pres, Sarajevo, 2006. | Tko umije njemu dvije, roman, Štamparija Fojnica, 2010. | A samo je jednom pogriješio, roman, Štamparija Fojnica, 2011. | Tragovi sudbine, pripovijetke, Štamparija Fojnica, 2012 | Čovjek jakog srca, roman, Štamparija Fojnica, 2012. | Gdje je moja zvijezda, roman, Štamparija Fojnica, 2013. | Bako, zašto plačeš, roman, Štamparija Fojnica, 2014. | Bili su k'o braća, roman, Štamparija Fojnica, 2015. | Ljubavne priče i pjesme, Štamparija Fojnica, 2015. | I Bogu treba pomoć, roman, Štamparija Fojnica, 2016. | Život ispostavlja račune, roman, Štamparija Fojnica 2017. | Bijeg bez povratka, roman, Štamparija Fojnica, 2018. | | DUHOVNOST I ESEJISTIKA | | Ti si kormilar svoga života, Štamparija Fojnica, 2004. | Zlatna pravila života, Prosperitet, Sarajevo, 2005. | Mudrost življenja, Štamparija Fojnica, 2008. | Nadživjeti sebe, narodne izreke, Štamparija Fojnica, 2009. | Nadnaravnost, pripovjetke o nadnaravnim ljudima, Štamparija Fojnica, 2010. | Životni putokazi, eseji, mudrost življenja, Štamparija Fojnica, 2015. | Moje viđenje života, Štamparija Fojnica, 2018. | Pjesnik i spisatelj Ivo Mijo Andrić, Digitalne knjige, Zagreb, 2019. | Navigatori života, HKD Napredak, podružnica Kreševo, 2019. | |
|
|
| | | | | | | Predgovor | | PRVI DIO | | DRUGI DIO | | Napisali su o knjizi: | | Čovjek kao kriterij i kao instanca | Željko Grahovac | | Krik protiv iracionalnog ljudskog razmišljanja | Momčilo Spasojević | | Gdje je istina? | Vlado Kudić | | Bilješka o piscu: | | Sadržaj | |
| |
|