|
VREMENA I DJECA SE MIJENJAJU ALI DJETINJSTVO NIKAD |
|
MARIO ŠARIĆ, Jezero od lego kocaka, roman za djecu, 2012. |
|
Hrvatska književnost za djecu odrastala je na putu dužem od 170 |
godina, ako prihvatimo stanovište Milana Crnkovića i kao početak |
uzmemo pojavljivanje knjige Ivana Filipovića Mali tobolac. Kratka |
poviest književnosti hrvatske i srbske Ivana Filipovića naglašava da |
je književnost jedan od glavnih izvora i nosilaca rodoljublja i ponosa |
narodnog. |
|
Ozbiljan zaokret u hrvatskoj književnosti za djecu prema |
umjetničkom diskursu, učinila je Ivana Brlić Mažuranić. Bila je to |
knjiga Čudnovate zgode šegrta Hlapića, 1913. godine. Potom, došle |
su njezine Priče iz davnine, 1916. godine. Ove knjige postaju |
stvarna prepreka nedarovitim piscima. |
|
U konkretnom primjeru i maniru najbolje pozitivističke spisateljske |
tradicije i vještine u Hrvata, prije svega onoga što je napisano i |
ispričano o družbama i družinama, talentirani spisatelj Mario Šarić |
ispisuje svoj roman za djecu Jezero. |
|
Raspust je. Priča počinje glasom spikera na zagrebačkom kolodvoru, |
kretanjem i zaustavljanjem vlaka u trzajima. Vlado putuje u Srpske |
Moravice i brižljivo bilježi ljude i događaje oko sebe. Malo nezgrapno |
usklađuje svoje želje da izgleda odraslo i zrelo sa svojih 12 godina |
starosti, pa čak i da kaže kako je on momak koji već ima djevojku. |
|
Tako se pisac Mario Šarić predstavlja vrlo vještim u karakterizaciji |
svojih likova, jer svaki od njih ima nešto krajnje osobno i specifično, |
a Vlado mu je lik koji to vrlo oštroumno zapaža i prenosi kao |
njihovo osnovno karakterno svojstvo. |
|
Šarićevi dječji likovi se odlikuju raznovrsnošću svojih naravi i |
interesa, mada su približnog uzrasta. Dakako, različito izgledaju i |
imaju različite sklonosti. Svaki lik donosi upravo ono što će |
njegovim prisustvom i osobnim svojstvima priču učiniti što |
zanimljivijom i cjelovitijom. Cijelu priču oko Jezera Šarić i plete s |
namjerom da njegovi likovi dođu do punog izražaja u svojim |
karakterističnim osobinama i željama. |
|
Svoju priliku na izvrstan način koristi pišući racionalno, suvremenim |
hrvatskim jezikom, s lijepim poznavanjem dječje psihe i prirode, |
dobrim i živim stilom u kojem nema praznoga hoda, a to je od |
posebnog značaja za držanje dječje čitateljske pažnje. Tako i knjiga |
postaje lijepa priča o odrastanju generacije mladih ljudi koji imaju |
priliku biti i u selu i živjeti u gradu. |
|
Šarić pripovijeda vrlo dinamično, a sasvim male događaje vješto |
dramatizira i pretvara u trenutke životne poduke i odrastanja. |
Naočigled, Šarićeva priča nam pokazuje da se svijet uistinu mijenja, |
ali da djetinjstvo zauvijek ostaje najzanimljiviji dio svakoga života, |
puno spoznaja i neočekivanih trenutaka razonode, jer - djeci se sve |
događa prvi put u životu: ulov pastrve, branje lipova cvijeta za čaj |
u zimske dane, Željkine etide na klaviru, izrada ribarskog pribora, |
prve ljubavi, uočavanje ljubavi koju vode odrasliji parovi, sječenje |
stabala, iznenadna kiša, zajedničko gledanje tv-programa, gledanje |
filma u seoskom kinu, vožnja čamcem na jezercu itd. |
|
Pouzdano, Šarićeva knjiga će imati svoje brojne čitatelje i |
obožavatelje jer je u svim pojedinostima bliska suvremenom |
djetetu, a s obzirom da je veliki broj djece koja žive samo u |
gradovima, ovakvo štivo ima i svoju atraktivnu, egzotičnu |
dimenziju koja je mladima veoma privlačna. |
|
|
|