KAPLJE OD LITERARNIH UGODA |
|
Književnik Milan Rupčić potpisuje novu pjesničko-proznu zbirku Kaplje od vremena, kojom |
nastavlja graditi svoju poetiku. Zbirka se očituje velikim zanimljivostima s formalne i |
sadržajne strane. U ovom ćemo ih tekstu nastojati opisati, no krenut ćemo od naslova |
kao važnog mjesta u tekstu. |
|
Sintagmatski izraz kaplje od vremena predstavlja usmeno književni izraz (od vremena) i |
time se evocira pjesnička i kulturna tradicija. S te se strane Rupčićevo stvaralaštvo |
dopunjava, čineći horizont očekivanja prijemčivijim za čitateljsku i kritičarsku publiku. |
Zavičajni areal i njemu svojstvena baština, kao i mnoge druge poetičke odrednice njegova |
pjesništva, pripadaju vrlo zavidno razrađenoj tradicionalnoj poetici. |
|
U navedenoj se zbirci Rupčić kreće raznorodnim putanjama. Prije svega, to su uzusi |
ispovjednog i refleksivnog pjesništva. U ispovjednom pjesništvu prevladava intimistička |
(ljubavna) tematika, dok su u refleksivnom prisutne brojne općeljudske teme.Važno je |
naglasiti kako je refleksivno pjesništvo u ovoj knjizi iznimno razvedeno i tako se, inače |
ustaljene teme, vrlo pomno razrađuju. Zato, refleksivna tematika zaslužuje posebno |
sagledavanje. Ona se, prije svega, izražava stihom govorne komunikacije što daje |
pjesničkoj građi ton nepatvorene ležernosti, sugestivnosti i dubine. |
|
Pjesma, kojom je naslovljena zbirka, postavlja odnos pjesnika i čitatelja koristeći |
asocijativne zamjene (riječi, misli, redci) za pjesmu i postavljajući ideju knjige kao špilje. |
U pjesmi Pišem, znači postojim, koju možemo smatrati temeljnim načelom očitovanja |
pisanja pjesme (uz preoznačavanje Descartesove krilatice), nalazimo iznimno izražajnu |
snagu figure usporedbe i asocijativnog motivskog niza (kosac, žetelac, težak, orač) kojim |
se opisuje pjesnik kao radnik, kovač i tvorac riječi i teksta. Uz motiv sizifovske muke, |
sama se ideja osnažuje. |
|
Ostale refleksivne pjesme uporabljuju ideje prolaznosti i vječnosti i to u jednoj mudrosnoj, |
iskustveno obilježenoj tematizaciji. Pjesme, koje se snagom najviše ističu u tom sloju, |
su (Druga šansa, Ispisane stranice, Zrnce u svemiru). |
|
Orijentacija na prošlost i sjećanja, koja rezultira nostalgičnim govorom lirskog subjekta, |
prisutna je u pjesmama (Leti vrijeme, Snovi ispod vremena, Deveti život, Sjećanja ). Njima |
autorski ton još više izoštrava nostalgičnu tematiku i tvori nerazdruživ zagrljaj s vlastitom |
stvarnom osobom. |
|
U pjesmama (Iskupljenje, Zagledati dublje, Davati više i Biti zagrljen) nostalgični se sloj |
puni i uzvišenim značenjem u kojima se propituje vjerovanje, doživljaj smrti kao punine |
ljudskog bića i iskupljenje za greške u životu. Važno je naglasiti kako subjekt pritom |
razigrava samu ideju i svoj svijet, njegova ludička funkcija olakšava mudrosnu poziciju i |
time se izraz čini prijemčivijim, jasnijim i estetski kvalitetnijim. |
|
U ispovjednoj tematici postoji personalni glas samog subjekta koji izražava svoje želje i |
misli (npr. pjesma Valovi za dušu), no i one intimističke, u kojima se tematizira ljubav, koja |
je temeljna u razumijevanju i pripadanju ljudskih bića (Gramatika snova, Ona je, Utjeha, |
Jesen je, kiši). |
|
Osim intimističke tematike, u ciklusu Mlin na Otešici, postoji zavidan broj pjesama |
evokacijske naravi koje vješto prianjaju u Rupčićevu zavičajnu poetiku. Njih možemo |
povezati s ispovjednim intimizmom na smisaonoj razini. U njima se sjajno razrađuju |
obiteljska sjećanja (Otešica i mi), kozmičko jedinstvo čovjeka i zavičaja (Rijeka, obale i |
mi), evokacija starih običaja i življenja (Momačka, Djevojačka, Šapat breza, Milozvučje, |
Pogled na Jaginicu) i manifestna pjesma Lika, koja se nadaje kao dojmovni rukovet |
prošlosti i sadašnjosti, izražena toplim, iskrenim i životnim metaforama, koje time |
literarnosti daju na težini. |
|
U formi Limerick, Rupčić ispisuje ciklus Od Limericka do Rastoke. Tim činom širi prostor |
svog književnog stvaranja, istražuje i nove mogućnosti. |
|
Tu oblikuje epsku poeziju koja usmeno književnom evokacijom vješto opjevava zgode i |
crtice iz života svojih sumještana ili znanaca, opisujući time njihove karaktere i osobine |
naravi. Sadržaj i ton su ironični, humorni i topli, kako ta forma predmnijeva u zadatom |
okviru. |
|
U dijelu Pripovijetke, Rupčić pripovjedač, kao i u prethodnoj knjizi, ustrajava na |
dokumentarističkoj građi i njezinoj literarizaciji, vođenoj tonom usmenog pripovjedača. U |
stilu pravog pripovjedača Rupčić ne predmnijeva strogi dokumentarizam kakva etnografa |
ili drugog istraživača baštine, već čovjeka izraslog iz navedenih okolnosti, koji humornim i |
sentimentalističkim tonom oblikuje svoja sjećanja u dragulje, koji se nižu na niski njegove |
- zavičajne poetike. |
|
Pretpostavljamo da će Milan Rupčić, koji sada već ima pozamašan broj napisanih i izdatih |
knjiga, postati jedno od nezaobilaznih imena i regionalne ličke književnosti. Koliko god |
regionalizam djeluje arhaično danas, toliko je važno obnavljati ga i izgrađivati njegovu |
životnu vitalnost. |
|
|
|