Snežana Pavelić rođena je 20. ožujka 1959. u Slavonskom brodu.
  
 U šezdeset i drugoj godini kupila je svoj prvi motocikl i objavila
 svoju prvu knjigu.
 
 Puno nje i o njoj unutar korica je ove knjige. A, između redova i
 tuđih cipela začudo uvijek našeg broja poruka je svim čitateljima:
  
 Ništa nije nemoguće!
 
  
 
 
 
 
e-mail adresa: snjeza.pavelic@gmail.com
 
 
 
 
 
Uvodna riječ
 
Knjigom koju držite u ruci dodajem svoju nit tkanju života. Obojena je snagom, ljubavlju i
vjerom u osobnu promjenu. Ovom ispovjednom prozom dokazujem vlastitu žensku moć i
sposobnost transformacije dogmatskih uvjerenja koja nam stvaraju osjećaj manje
vrijednosti i pretpostavljene krivnje.
 
Bez obzira što naš bogati hrvatski jezik za neke uloge nije predvidio imenicu ženskog roda,
ovom knjigom pozivam vas da zajedno uđemo u tuđe cipele i promijenimo dosadašnji kut
gledanja. Takvim pristupom možemo mijenjati sebe i pomoći drugima, što je u konačnici
smisao našeg postojanja u ovom kratkom životu.
 
Stareći, sve više razmišljam o povezanost naših majki & ženskih predaka (pretkinja) sa
sviješću vlastitog postojanja i trajanjem kroz naše kćeri i unuke. Upravo zbog toga,
energijom razumijevanja, ljubavi i suosjećanje nastojim otopiti tisućljetne naslage
nepravde, ljudske gluposti, laži, surovosti, samoće i boli u prošlosti svih žena. Želim
vjerovati da je bilo i puno ljubavi kroz dugotrajno postojanje ljudske vrste, kojom je
određen i moj život. Pišući o ženskim ulogama prisjećam se osoba i događaja iz života
naše lokalne sredine posljednja tri desetljeća.
 
Iako svjesna da ne mogu značajno promijeniti ljudsku prirodu, ipak dajem na uvid
tekstove/kolumne o nekih pedesetak (i to nisu sve) ženskih uloga. Prethodno sam ih,
tjedno, objavljivala na slavonsko brodskom web magazinu SB Periskopi potpisivala imenom
i prezimenom moje prabake Ane Škornjač. Razlog je prizeman, zlonamjerni ljudi koristeći
lažna imena tekstove komentiraju vulgarnim i otrovnim riječima, često ciljajući autora/cu
i time namjerno marginalizirajući i omalovažavajući važnost teme o kojoj govorim.
 
Više od dvadesetak godina deklariram se kao feministica. Redovito na radnom mjestu i
na društvenim mrežama reagiram na nepravdu, jer svakodnevno prepoznajem
neravnopravnost. Pišući kolumne ukazujem na poražavajuće stanje ženskih ljudskih prava
u RH i regiji. Sveprisutan patrijarhat i nedopustivo velik utjecaj organiziranih religija kroz
obrazovni sustav, medije i ostale društvene segmente etiketira feminizam kao opasnost
za opstanak hrvatske obitelji. Možda radi toga jer u javnom prostoru jedino feministice
dižu glas i upozoravaju na opasnost dokidanja ranije stečenih ženskih ljudskih prava.
Svjesna sam kako zbog toga nisam previše omiljena u društvu isključivih osoba, ali i dalje
fokus svjesno stavljam na štetnost poricanja takvog poretka.
Uporište za angažman i pronalazak svih raspoloživih sredstava kako bih vlastitim
nastojanjima pomogla sebi i drugim ženama u prepoznavanju svojih potencijala pronalazim
u riječima, koje je netko puno mudriji od mene davno izrekao: čovjek ima moralnu
odgovornost da ne poštuje nepravedne zakone. Samo mi žene imamo snage, ljubavi i
strasti zaustaviti propast društva i učiniti ovaj svijet boljim mjestom.
 
I zato, drage čitateljice i čitatelji obujte ponekad tuđe cipele i u njima promatrajte svijet!
 
 Autorica
 
 
 
 
 
RECENZIJA KNJIGE
Govoruša Snežana Pavelić (alias Ana Škornjača)
 
... otvoreno je društveno angažirana. Ona ne mistificira teme, ne pribježe kulturi laži, ali
ni kulturi uljepšavanja... jednostavno pušta životu da joj se približi. Zna ona kako se ništa
ne može naučiti iz velike povijesti, isto onako kako se ne može naučiti ni iz osobne
povijesti naših obitelji, pa ne pogriješiti. Izlazi u javnost s osobnim stavom bez potrebe
da se svidi svima, i njeni zapisi posuđuju glas nečujnima i marginaliziranima. Piše u
interesu sestara, majki, prijateljica,... ponekad pričom protiv vjetrenjača pa teme kao da
biraju nju, a ne ona njih. Piše i zbog sebe i svog samopoštovanja, da se ne bi dogodilo da
život prođe, a ona je šutjela. Nije jedna od onih koje se sklanjaju u benigne teme. često
bolno precizna, pisanjem kao da se liječi od života i onda njene kolumne postaju posveta
osobnoj patnji i boli, trpke i surovo istinite; u sljedećem trenutku, njeni redci love
kontroverzne teme i goruće događaje u pokušaju da ih promišljanjem osvijetle i razjasne,
i onda kolumne postaju polje kritike općeg stanja, britka, beskompromisna borba s
razumski neprihvatljivim.
 
Ona je feministica u svakodnevnoj praksi koja, naratološkim postupcima, nudi osobni ugao
gledanja na aktualne događaje i teme. Svjesno bira kolumnu (kao poseban oblik novinskog
izražavanja, negdje između publicistike i lijepe književnost) i koristeći u njoj različite
funkcionalne stilove hrvatskog jezika (dijalektizme, žargonizme, novinarsko-publicistički,
književno-umjetnički, razgovorni stil), komentira zbivanja iz svog osobnog, jasno
prepoznatljivog znanog prostora i vremena. Znajući istovremeno, kako čovjek koji pogleda
u sunce danju, ili u zvijezde noću, ne naziva se astronautom, ne smješta se ni ona u rang
Torbarine, Ercegove, Lovrićke... jer, njene rečenice ponekad bježe iz kolumne; razlikuje
se po strukturi; novinarska stilistika zna biti nedovoljno definirana; tema nedostatno
izbrušena...ali ona progovara, i ne Glasom protiv topova, nego glasom protiv onoga što
ju boli, što ju smeta.
 
Prošetava u tuđim cipelama (čiji broj joj začudo, jako često odgovara) ovim brodskim
mikrosvijetom, koji i nije toliko prostorna koliko duhovna provincija i precizno skalpelom
(i ne kaosa) zarezuje u anomalije društva.
 
Društvo još uvijek oblikuju patrijarhalni obrasci (iako je deklarativno to drugačije). Ono je
uglavnom disfunkcionalno, konzervativno, kako primjećuje kolumnistica, seksističko,
šovinističko i muško. Žene u njemu još uvijek preuzimanju tradicionalne, šablonizirane
uloge: majke, erotizirane ljubavnice, dosadne supruge i unutar toga svijeta žive na relaciji
prema muškarcu. U ime tih, i svih drugih, uloga / žena autorica diže glas. I piše, na tragu
Mandićeve novoskovane sintagme za književnost koju pišu žene: Kuhinjska književnost,
kuhinjske kolumne. Ako je Mandić ovom sintagmom predmnijevao o kuhinji kao rodnom
mjesto pričanja, to je u redu, a ako se htio pejorativno odrediti prema onome što pišu
žene i to je u redu, jer, poskliznuo se na riječi i razotkrio kako žena između dinstanja luka,
pranja posuđa, glačanja, brige o djeci, stigne, može i zna i pisati. Možda je samo igle za
heklanje i kuhaču zamijenila tipkovnicom, a nije nemoguće da ih je uspjela i sinkronizirati.
Izlišan je onda i naslov njegove polemičke knjižice: Što zapravo, hoće te žene?
 
Snežana Pavelić, svojim kolumnama, u imaginarnom dijalogu, odgovara Mandiću: Ništa što
im ne pripada. One nisu Vještice iz Rija, i ne tvrde, kako je još Wirginia Woolf spomenula,
da su bolje od muškaraca, nego da su svijetu jednako potrebne kao i muškarci. Ne žele
biti ugnjetavane, ali ni doživljene poput božanstva. Žele biti ravnopravne pa i bolje, ako
to doista jesu. Žele unapređenje svog položaja uklanjanjem spolne diskriminacije,
promicanjem rodne jednakosti u svim područjima života. U modernom društvu, danas,
negdašnju borbu za pravo glasa zamijenila je ona za pravo na pobačaj i pravo odlučivanja
o svom tijelu, za pravo pisanja o tabu temama. Žene i u rečenici i u životu trebaju
ravnopravno uz muškarca stajati. I dovoljno su snažne i individualizirane osobnosti da
se mogu pobrinuti i za sebe i za svoj život. U tekstovima koje ispisuju možda su samo
suptilnije, lucidnije, slojevitije, dublje. Drugačije progovaraju o svijetu, jer ženi je riječ
istinski iskaz njenog trenutka.
 
I možda baš zato Snežana nije izabrala biti autoricom chick lit literature (popularne fikcije
namijenjene prije svega ženama koje dokolicu upotpunjuju čitanjem). A sigurno bi unutar
ovog polja bila, ako ne zadovoljna, ali svakako popularna i čitana.
 
Ona se odrekla fikcije u ime istine. A istina nikada nije bila u modi. I zato je ona nježna
prema ljudima u svojim kolumnama, a oštra prema pojavama. Ona perpetuira štetne
stereotipe ugacane i štiklama, i platformama, i radničkim bakandžama, i patikama. I ona
ne čezne za novim Manolovim cipelama iz nekog Seksa i grada ( ili možda i da, ali ne pod
svaku cijenu) i nije Katarina Medici koja je cipele obula na svom vjenčanju, pa onda one
postale neizostavna ženska obuća, pa onda one postale fetiš. Ona nije ni Pepeljuga kojoj
je (ili možda je) cipela promijenila život. Ona je ona kojoj je ponekad tijesna i vlastita
koža, a kamoli cipela.
 
Ona je govoruša (rječničko pojašnjenje: ona koja puno govori / još jedan od stereotipa
vezan uz žene) koja locira, identificira, detektira, samo ne uhićuje. Za to su zaduženi
drugi.
 
Ona ima problem. Ili jezik ima problem (i to ne onaj ženski koji je predug, nego jezik kao
sustav znakova koji služi za sporazumijevanje), jer naš jezik nije rodno osjetljiv, odnosno
muški rod se uzima kao generički, onaj koji upućuje i na muške i na ženske entitete (Anić)
i kao dominantni oblik pokriva oba spola. U našem leksičkom inventaru nemali je broj
neparnih imenica, onih koje nemaju svoj par ženskog roda. Autoričin problem je kako
imenovati žensku osobu koja je: dužnik, lopov, izbjeglica, kupac, pisac, samoubojica,
invalidna osoba. Ženski oblik pojedinih imenica nije odomaćen, zahtjevi za rodno
senzitivnim jezikom nisu dovoljno ispunjeni, način definiranja odrednica nije rodno
neutralan. Područje u koje bi se trebalo intervenirati (što podvlači i sama autorica) je
sam jezik, ali reviziji postojeće leksikografske prakse u Hrvatskoj (podvlačim ja) prethodi
revizija generalne društvene svijesti o odgovornoj uporabi jezika kao ogledala kulture
koja suzbija bilo kakav oblik diskriminacije. I baš zato, nije jezik taj koji će žene učiniti
vidljivijima i nije on neprijateljski instrument kojim se žene pokušava učiniti nevidljivima,
nego jezična zajednica koja iz nekog razloga ima potrebu samo za jednim parnjakom
(kojeg je oblikovala pa nastavila rabiti).
 
Predodžbe i stereotipe lako možemo razbiti ako ih istinski osvijestimo, jer onda možemo
mijenjati i ustaljene prakse, pa između ostalog, i stvarati parne (profesijske) imenice
ženskog roda.
 
Autorica ovu barijeru savladava, onako ni ženskom ni muškom, nego samo snalažljivošću.
Ne prijeći ju to da progovara o prostitutkama, majkama, šogoricama, štedljivicama,
samkinjama, bajkericama, dužnicama, lezbijkama, blagajnicama, feministicama,
političarkama, ljevičarkama, ženama s invaliditetom, samohranim majkama, radnicama,
nudisticama, volonterkama, stidljivicama, udomiteljicama, ljubavnicama... o društvenim,
profesionalnim, obiteljskim, javnim ulogama žene.
 
Pozivanjem na kanonska djela (Dostojevski, Tolstoj, Matoš, Krleža, Neruda) i svoje in
autore Džubrana, Ostena, Oshoa... pa sve do Balaševića, razotkriva i svoje uzore i djela
kojima se vraća i koja ju definiraju. Ne manje vrijednima za nju, u oblikovanju stavova,
su i životne mudrosti njena oca, koji je vješto znao spustiti životne probleme na prizemnu
razinu, onkraj filozofije.
 
Njen emocionalni kapital su sva iskustva koja su se s godinama, poput jata ptica,
skupljala u nutrini, prelijetala preko polja ranjivosti i polja radosti i oblikovala gorko-slatki
život. Bez cenzure.
 
Ona ne da životu da obesmisli njen. Ne da životu da ju snebiva. Usudila se. I zna i naučila
je da i ljute godine jednom moraju proći. A kada dođe to jednom i kada prođu te godine,
u izlogu njena života, strpljivo će ju čekati par novih cipela, marke Govoruša. Postolarski
šegrt davno je uzeo mjeru.
 
Darija Mataić Agičić
 
 
 
 
 
Uvodna riječ
Ženska perspektiva knjige „U tuđim cipelama"
Slojevitost ženskih uloga „U tuđim cipelama"
Hrabrost ulaska U tuđe cipele
Žene su snaga promjene
Feministice
Političarke
Ljevičarke
Sestre
Žene s invaliditetom
Samohrane majke
Radnice
Nudistice
Prijateljice
Sakupljačice
Izbjeglice
Radne kolegice
Bake
Volonterke
Kume
Antifašistkinje
Pacijentice
Štedljivice
Stidljivica
Susjede
Dužnice
Kćeri
Udomiteljice
Slušateljice
(Be)smrtnice
Ljubavnice
Maškare
Hrabre
Bogatašice
Bajkerice
Lezbijka
Rekreativka
Šogorice, svekrve, punice
Blagajnice
Plašljivica
(Ne)vjernice
Ponizne
Izletnica & planinarka
Lažljivica
Sebična & egoistična
Trbušne plesačice
Religiozne
Opsjednute
Romkinja
Vrtlarica
Suosjećajne
Biračica
Kulturne
Zabrinuta
Samoubojica
Samkinja
Vegetarijanka
Učenica & Učiteljica
Prostitutka
Govoruša Snežana Pavelić (alias Ana Škornjača)
Sadržaj
 
 
7
10
11
12
 
13
14
19
21
30
36
41
45
50
54
59
64
69
73
79
84
88
93
98
102
107
111
115
119
124
128
132
137
141
145
149
153
157
161
164
168
172
176
180
184
188
192
196
200
204
208
212
217
221
225
229
224
238
242
247
 
255
262
 
 
 
Copyright ; Nenad Grbac & Impero present