| | | | | | | | | | Rođen je u Foči. Školovao se u Sarajevu, Zagrebu i |
| Beogradu. Radio je kao profesor u Prvoj gimnaziji i na |
| Pedagoškoj akademiji u Sarajevu. |
| | | Trenutno živi i radi u Švedskoj. Afirmirani je publicist, | | prevodioc, sociolog, slikar i ekolog. Osnivač je Društva bh. | | pisaca i prevodilaca u Skandinaviji. | | | | Objavio je deset romana, dvije zbirke pripovijedaka i četiri naučno | | popularne knjige. Njegovi radovi su objavljeni na švedskom, | | danskom i engleskom jeziku. |
|
Preminuo je iznenada 11. listopada 2014. godine, u 59. godini života | |
|
| | | | | | | LOVE STORY | |
| Ševko Kadrić: Odisej s planine | |
| Jedna ljubavna priča dramatizirana na dva narativna plana (personalnom i | društvenom), izvrće odisejsku logiku zbivanja utoliko što Penelopa prepoznaje | Odiseja odmah, ali on sam sebe (Erol) mora, ne prepoznati, nego s-poznati i | kao Odiseja i kao oca vlastitog djeteta koje je Penelopin (Melli) dvostruki: i | moralni i materinski - teret. | |
| To samospoznavanje je ovdje psihološki adekvatum Itake: mjesto vraćanja | glavnog junaka sebi samom. Na sceni je jedna psihogeografija Kadrićevog | glavnog lika koji u sferi potisnutog i samo nehajem produciranog | samozaborava, i ne htijući to, atakuje na dostojanstvo Drugog, koji se, kako | priča ide ka svom srećnom kraju, pokazuje, zapravo, kao onaj Jedini s kojim | je još moguć izvorno smislen život. | | Riječ je o ljubavi koju ni vrijeme ni događaji, puni obrata i moralnih izazova, | ne samo da nisu ugasili, nego su, čini se (gustativno-metaforički govoreći), | postali so života bez koje bi ovaj izgubio svoj prepoznatljivi okus, ostavši | blistavo sterilan i čist, ali, upravo zato - bljutav i nedorečen. | |
| I to je ono što realističkom deskriptu Kadrićevih junaka (dat kroz priču kao | omanji niz sporednih, ovlaš ocrtanih avanturističkih epizoda), daje životnu | uvjerljivost koja se potvrđuje u izbjegavanju uobičajene zamke sentimentalnog | idealiziranja jedne i crno-bijelog odslikavanja druge strane. | |
| Kadrićevi junaci su naprosto živi ljudi koje život nemilosrdno valja između | personalnih nesporazuma i ratne bosanske kaljuže u kojoj, za njih, nema | drugog mjesta, izuzev onog u radijskim i TV vijestima o kolonama ognjem i | mačem nasilno obeskućenih nesretnika. | |
| Baš kao i antičkom junaku Odiseju, ni Kadrićevim junacima bogovi sudbine nisu | naklonjeni. Pušteni iz Eolove mješine, svi opaki vjetrovi, izuzev spasonosnog i | željno očekivanog Zefira, su tu. Klimavi splav života se opasno ljulja nemirnom | pučinom fatumske udesnosti i potresa, da bi konačno uplovio u luku spasa, | gdje metaforom bračnog prstenja kojim romantičarski dosljedno zaokružuje | svoju skasku, nakon svih potresa, krug sudbinski preodređenih lutanja | Kadrićevih junaka, biva konačno, i idilično zatvoren. | |
| To je najkraća priča o Kadrićevoj priči Odisej s planine, ostalo o njoj | treba da kaže književna kritika sredine kojoj je namijenjena. | |
|
| | |
ODISEJ U ZEMLJI ŠVEDSKOJ | | Kad padne noć | Na stepeniku osluškujem, | Zvijezde se u vrtu roje | A ja vani u mraku stojim. | Čuj, jedna zvijezda je tupo pala! | Ne idi bos u travu | | Vrt mi je krhotina pun. | | Zvijezde, Edith Sodergran | | Svaka istinska i velika umjetnost je Kentaur. Između mnogih uvoda koji su mi | se nametali nakon čitanja nedavno objavljenog romana 'Odisej sa planine' | autora Ševke Kadrića odlučio sam se za onaj koji je u naslovu. Da li pisac | tananog i zamršenog bosanskog mentaliteta, koji već više od trinaest godina | snatri pod švedskim nebom, u sjenci zlatne krune jednog nesumnjivo | bogatijeg svijeta, može ostati isti? | | Da li se iko može tome oduprijeti i da li to uopšte vrijedi, ako prava vrijednost | nije ono što je učinio Ševko Kadrić, to jest, da se strasno prepusti novim | uticajima kao dahu novog proljeća. U tom pogledu, roman 'Odisej sa planine, | jednostavna i topla ljubavna priča, neporecivo je prožet proplamsajima | švedske životne aurore, mada je na jedan prost način o tome nemoguće | govoriti. | | Glavnu protagonistkinju romana, Melli Sorensen, davno je pogodila Amorova | strela, u opojnoj ljepoti balkanskih vrleti. Roman je neka vrsta njene ispovijesti | koja počinje dvadeset pet godina od tog događaja čije posljedice život | obilno ponavlja u vidu novih lijepih i neponovljivih ljudskih bića i starih, | ružnih i otrcanih nesporazuma. | | Velika mladalačka ljubav sa neporecivim dokazom koji će dobiti ime Tina | okončana je onako kako to samo mladost čini. Ali, velikim ljubavima nije | suđeno da se mogu okončati, iako često nije prijatno vidjeti šta mogu učiniti | onda kada nije suđeno da se mogu kontrolisati. Romeo, u liku šarmantnog i | duhovitog Erola, neće biti u prilici da sazna kako je postao otac. Barem će na | to morati sačekati. I to ne samo on, nego i njegova kćerka kojoj je majka | izmislila oca, imenujući ga Odisejem. Na ovaj ili onaj način, bio je to sudbinski | i proročki čin. Od svih svjetskih avanturista za Odiseja se barem sigurno | zna da se vratio svojoj Penelopi. | | Svevremena i obična priča o ljudskoj potraži za srećom postavljena kao | tematski okvir u velikoj mjeri odslikava i samog autora kao Odiseja sa perom | koji sve zrelije promišlja svoje pisane avanture u koje se upušta. I ovoga | puta on pokazuje da su mu bliski ženski likovi i da mu putovanje kroz | njihove emotivne svjetove počesto pruža veći izazov i motiv da oblikuje | svoje književne ideje i poruke do kojih mu je stalo. | | Način na koji je Ševko Kadrić ocrtao tu životnu priču samohrane majke i | žene koja koja je ostala u tajnoj vezi sa prekinutim korijenom prvotne sreće, | u neku ruku već je prepoznatljiv po lepršavom, sočnom, na mahove | nadahnutom jeziku, koji poseže za svim što je izazovno i u isti mah | autentično i prirodno. | | Neporecivo je da je autoru katkada stalo da čitaoca diskretno podsjeća da | on nije u stanju niti želi odvojiti tok kazivanja od matice nekog apriornog | Dobra, mada je to refleksija svega propuštenog i izgubljenog na balkanskim | 'Orkanskim visovima'. | | | |
|
|
| | | | | | | Romani: | | Proleter u srcu | Odisej sa planine | Zagubljene slike | Zaljubljen u sunce | Sara | Bosanski protestant | Rođen za doktora | Luter i Orlović | Pelin i makovi | Farbanje neba | | Pripovijetke: | | Posljednji bosanski bogumil i druge priče | Galeb i druge priče | | Naučno popularne knjige: | | Planinarenjem od zdravlja 1987 | Pred ekološkim izazovom 1988 | Bošnjaštvo na vjetrometini 1993. | Bogumili kao inspiracija 2002 | |
|
|
| | | | | | | Više podataka o piscu Ševku Kadriću i izdavačkoj kući "Hamlet-förlag", moći ćete | saznati na sljedećoj adresi: http://www.sevko.se/. | | Na istoj adresi moguće je naručiti i knjige Ševka Kadrića te drugih autora, koje su | dosad objavljene u izdanje te izdavačke kuće. |
|
|
| | | | | | | |
| I dio..................................................................07 | II dio.................................................................15 | III dio................................................................24 | IV dio................................................................31 | V dio.................................................................39 | VI dio................................................................50 | VII dio...............................................................59 | VIII dio..............................................................69 | IX dio................................................................79 | X dio.................................................................88 | XI dio................................................................97 | XII dio..............................................................105 | XIII dio.............................................................114 | XIV dio.............................................................122 | XV dio..............................................................129 | XVI dio.............................................................139 | XVII dio............................................................147 | XVIII dio...........................................................158 | XIX dio.............................................................168 | XX dio..............................................................176 | XXI dio.............................................................184 | XXII dio............................................................191 | XXIII dio...........................................................200 | XIV dio.............................................................207 | XV dio..............................................................215 | |
| Recenzija: Esad Bajtal.........................................227 | Recenzija: Senad Duran.......................................233 | Bilješka o piscu...................................................238 | Kazalo .............................................................240 | |
|
|
|