ROMAN IZRAZITOG POSTMODERNISTIČNOG KARAKTERA I STRUKTURE |
|
"Sara"Lane Bosnić (alijas Ševko Kadrić, op. H.A.) koji je objavljen ovih dana u |
izdanju Društva BiH pisaca i prevodilaca u Skandinaviji svojom strukturom i |
kompozicijom, bogatstvom jezika, osobenošću u načinu vođenja dijaloga, piščevim |
senzibilitetom ka dramskom u fabuliranju pripovijesti, tematskim okvirom koji prelazi |
uobičajene klišeje u građenju priče sasvim su dovoljni razlozi, da već sada možemo |
govoriti o djelu koje će u bošnjačkoj i bosanskohercegovačkoj prozi, prije svega po |
modernističkom pristupu, imati svoje značajno mjesto. |
|
Predstavljajući roman ""Sara"" želim da naglasim da postoje bosanski pisci i djela |
o kojima se i o čijem radu svjesno ćuti, a među takvima je i autor ovog romana. |
|
Već sam spomenuo strukturalno-kompoziciona rješenja romana ""Sara"" koja su |
građena na savremenim evropskim postmodernističkim osnovama pri čemu je autor |
uspio u svoju prozu udahnuti tradiciju i duh kulture i podneblja iz kojih je stasavao |
kao pisac. Istovremeno, on nas zbližava s jednom drugom kulturom, da se pozlužim |
Crnjanskim, hiperborejskim, smještajući dio radnje u Švedsku; predstavljajući nam |
tu zemlju, ali i toj zemlji nas, eliminirajući naslage predrasuda i zabluda i kod jednih |
i kod drugih. Sama fabula ne bi bila dovoljna da u strukturi i kompoziciji romana nije |
primijenio model koji bih ja nazvao - postupkom dopisivanja već ispisanog rukopisa |
koji u fusnotama dopisuje jedna od junakinja Mirjana Maca Dučić iščitavajući rukopis |
svog bivšeg muža u nekoj od hladnih i sumornih pejzaža (da li na jugu ili sjeveru |
Švedske?) više nije važno, koliko je bitno, da ona, izbjegla od užasa rata niti |
prihvata taj prostor niti on prihvata nju. |
|
Tako dolazimo do još jedne odrednice karakteristične za ovaj roman, a to je |
naglašen psihološki momenat, dolazimo do unutarnje drame koja se potpuno prenosi |
na sve glavne aktere u romanu. Velim, na sve glavne aktere, jer autor ih ima više, a |
bez bilo kojeg od njih roman bi bio osiromašen. |
|
Jedna od karakteristika romana je i to što pisac vještim vođenjem dijaloga zapravo |
u psihološkom smislu odslikava svoje junake. Nema tu klasičnih opisa, ispraznih |
psihoanaliza, nego jednostavno, govorom, replikom, svaki od junaka razgolićuje |
sebe i svoj mikrokosmos, ali i makrokosmičke dimenzije ljudske borbe u uvjetima |
progonstva i očajavanja izazvanog tragičnim ratnim zbivanjima, čiji obrti često |
aktere dovode u gotovo nevjerovatne situacije. |
|
Naravno bez jezika, moram naglasiti, onog bosanskog u najbukvalnijem smislu, bez |
izvještačene kroatizacije ili ti srbizacije govora kakvim se u Bosni oduvjek govorilo, |
autor je uspio postići jednostavnost u kazivanju, višemislenost u izrazu i |
artificijalnost u postupku, bilo da je riječ o dijalogu, opisu, promišljanju ili naprosto |
vođenju priče. |
|
Neuobičajenost u izboru teme, krajnje razgolićavanje svih junaka, pa i glavne |
junakinje još jače dolazi do izražaja jer je roman pisan u prvom licu (otuda vidim i |
opravdanost korištenja pseudonima autora) u najvećem doprinose tome da se ovaj |
roman uzme li ga čitalac u ruke, mora čitati i iščitati. |
|
Ne bih volio da mi pisac, ali i neko od čitalaca uzme za zlo, ali ako bih tražio |
zamjerku u ovom romanu, onda bi ona bila da autor na trenutke nije odolio |
iskušenju ideologiziranja. Nije više bitno da li je to s pozicije ljevičara (u ovom |
slučaju jeste op. H. A.) književnost naprosto ne trpi ideologiziranje, pogotovo |
ovaj roman čiji kvalitet za nijansu može ono umanjiti. |
|
Na kraju romanom ""Sara"" Lane Bosnić (alijas Ševko Kadrić) bosanska književnost |
je bogatija za jedan dobar roman, a on će bez sumnje imati svoje čitaoce i ovim |
ga ja svesrdno preporučujem. |
|
|
|