| | |
| | Roman "Luter i Orlović" pisac je otvorio na vrlo zanimljiv način, doslovno ga |
| | postavljajući kao dramu, tako što svoje likove uvodi na historijsku pozornicu |
| | nakon što im se u duši sumnji nesklonoj rodi sumnja. Zapis sa stećka je moto i |
| | onaj neophodni dramski crv koji pokreće junake. U njihovim dušama rodit će se |
| | sumnja a u glavama ideja za koju će i Martin Luther i Hamza Orlović potpuno i |
| | nepovratno vezati svoju sudbinu, i ne samo svoju, već i sudbine kasnijih |
| | sljedbenika iste te ideje. |
| | |
| | Drama i jeste i nije smještena u šesnaesto stoljeće. Jeste stoga što povijesni |
| | tok bilježi da su Luther i Orlović živjeli te reformistički i prosvjetiteljski djelovali |
| | upravo u tom vijeku. No, budući da je fabula zasnovana na dvije vrlo slične |
| | životne putanje (vremenski i geografski odvojene) čiji su protagonisti, slijedeći |
| | istu ideju, ostavili dubok trag u historiji dvije velike monoteističke religije - |
| | kršćanstva i islama - izazvavši značajne promjene ne samo unutar tih religija |
| | već i na širem povijesnom planu, preusmjerili su tokove kasnijih zbivanja tako |
| | da eho ondašnje drame još itekako ječi i odjekuje našim vremenom. Njihovi |
| | sljedbenici - protestanti i hamzevije - produžit će tu dramu do današnjih dana. |
| | A mi (također protagonisti te drame), želimo li razumjeti šta nam se to i zašto |
| | dešava, morat ćemo se vratiti na sam početak zbivanja. |
| | |
| | Na ovome je mjestu važno zabilježiti da pravi početak historijske drame, koja je |
| | imala snagu da prekine progresivni tok historije vođene i upravljene silom jačeg, |
| | može precizno odrediti samo onaj ko je vrlo ozbiljno istražio cjelokupnu arhivu, |
| | a ne samo one općepoznate zapise oficijelne historije ili predanja, legende i |
| | mitove na koje je nasumično nabasao. U tom pogledu, Kadrić je vrlo znalački |
| | romanesknu radnju pokrenuo u momentu kad se u živote njegovih junaka |
| | umiješao Slučaj. Ne kaže li se da Bog često bira nevjerojatne kandidate da |
| | vrše njegovu volju na Zemlji? Slučaj ili prst sudbine ili Božija volja , kako god, u |
| | potpunosti će odrediti aktivnosti u koje će i Luter i Orlović uložiti svoje živote. |
| | |
| | Dodamo li tome da Kadrić scenu nije označio prostorno, nego vremenski, od |
| | početka šesnaestog vijeka pa sve do danas, a vrijeme je uvijek pokret, |
| | kretanje; onda je jasno da nas autor zapravo uvodi u materijal koji je u stalnoj |
| | promjeni, a čijem mijenjanju i sami doprinosimo. Samo tako Gospod može biti |
| | spašen, može ostati vječno živ. Smjenjuju se godišnja doba, ratovi, pomirenja, |
| | savezništva, vjera i sumnja, napokon i ljudi, ali scena (Vrijeme i Riječ po kojoj |
| | sve to biva) traje, živi. Nakon što glavni junaci Luther i Orlović silaze sa scene, |
| | ona na magičan način ostaje otvorena novim junacima. Roman se završava ali |
| | zavjesa ne pada ispred scene. Čista spisateljska magija! Ovako lucidno |
| | zamišljena i ostvarena narativna strategija objelodanjuje Kadrićevu namisao da |
| | sve nas - čitatelje - pretvori u junake svog romana. |
| | |
| | Ruku na srce, u tome i uspijeva, što je već više nego dovoljno da roman "Luter i |
| | Orlović" ocijenimo kao izvrsno štivo. |
| | |
| | | iz recenzije: Fadila Nura Haver |
|
| | |