|
Završna riječ (ili više njih) |
|
Dobar dan, knjigo! |
|
Dobar vam dan, pjesme poetične i proetične. Dolazite u dobar čas sa svim svojim |
dvojbama, sumnjama, bolima, propitivanjima, optužbama i osmijesima ne da biste udovoljili |
meni ili nekoj drugoj osobi koja će knjigu otvoriti, prolistati i pročitati, dolazite da biste |
ispunili svoju potrebu - morate jauknuti iz tame uma životom pritisnutog srca (No, može li |
srce imati um ili je to predviđeno tek za glavu, lubanju i ono pod njom? Ili je to tek |
oksimoron, paradoks možda?), morate prodrmati uspavane osjećaje i podsjetiti nas da svi |
jesmo vrlo bliski jedni drugima u mnogim životnim situacijama. |
|
Ako ih uspijemo prepoznati u tuđem iskustvu. |
|
Ako nismo egoistično okrenuti samo sebi i svojim potrebama pa nam tuđe izgledaju blijede |
i nevažne. |
|
Ako jesmo nezainteresirani za bilo što izvan svoje obične egzistencije, toliko ljudske u |
potrebi za hranom, snom, društvom, isticanjem, modnim detaljima, ograničenošću svojom |
opterećeni... |
|
Ako. |
|
Ako smo spremni prihvatiti Slavicu Juhas u njezinoj potrazi za pravim izrazom u |
razjašnjenju vlastitih demona koji je tjeraju na pisanje. Ona nije sklona cviležu nad |
vlastitom sudbinom, daleko je ona od toga. Radije će besane noći (a u nekim godinama |
san ne dolazi tako rado na svačije oči) ispuniti riječima, zapisima po papirićima koje će |
onda gubiti i nalaziti, prepraviti možda neku sitnicu i koje će sabrati u novu zbirku. Doista |
mi se čini da riječi doslovno prše iz nje i da ona ne stiže ni zapisati sve što u jednom |
trenu prolijeće njezinim mislima. Grozničavo tada prevrće po kući tražeći zapise, virka pod |
jastučiće i zaviruje u teško vidljive zakutke te ih sakuplja u jedinstvenu cjelinu. |
|
Poezije i proezije. |
|
Naravno da je proezija izmišljena riječ koja njoj zvuči kao pravi izraz za one pjesme koje |
piše uvijek u drugom dijelu svojih knjiga. U proetičnom dijelu. |
|
Nije proza, nije poezije, a jest i proza i poezija. |
|
Ova pjesnikinja zgodno-nezgodna prikriva (nastoji to) svoje boli uobičajene i one koje to |
nisu, nevolje odagnava što dalje od svojih stihova, ona rugobe koje joj se događaju (a |
možda su nekome uobičajene, tko to zna) nadvladava hrabrošću, prijateljstvom sa samom |
sobom jer su je mnogi u stvarnom životu iznevjerili. U nekim je pjesmama lako prepoznati |
osobu o kojoj piše iako je to prepoznavanje i otežano. U drugima to ne možeš ni znati ni |
osjetiti, čitaš i pitaš se radi li se to o meni ili nekom drugom jer se svi ponekad nađemo u |
sličnim situacijama, ali ih znamo drugačije definirati, drugačije osjetiti i opisati. |
|
svijetom doživljava šokovito i koje bi radije ostalo u onom prijašnjem životu. I onda se taj |
šokom ovit dolazak vuče dugi niz godina, nama dosuđenih, da bi na kraju opet to dijete |
(odrastao pojedinac) otišlo u drugu, zatvorenu vrstu stvarnosti. Možda. |
|
Sviđa mi se i pjesma o vjetru jer me asocira na moje djetinjstvo kada sam bila uvjerena |
da je vjetar moj prijatelj i da me štiti od svih neugodnih situacija dok se vraćam iz disca |
kasno uvečer i od svih zlih ljudi koji bi mogli iskočiti iz mračne sjene. One najmračnije. |
|
I sviđa mi se... |
|
Ne bih dalje nabrajala jer svaka od pjesama zaslužuje čitanje. U svakoj postoji slika koja |
može, ako joj dozvolimo, utjecati na nas, može nas nagnati na razmišljanje čak i o |
važnosti ljubavi u našem životu. |
|
Koliko dugo pojedinac može biti zaljubljen? Zaljubljen u tlapnju koja egzistira tek u |
zamišljanju idealne osobe? Biti zaljubljen u nekoga tko nas je odbio, duboko razočarao ili |
uopće nije svjestan našeg postojanja? A koliko dugo može istinski voljeti? |
|
U slučaju privrženosti samostvorenoj tlapnji (ovo kažem vrlo iskreno) život uopće nije |
težak, on postaje pustara, suha zemlja bez daška zraka, bez trunke vlage. Bez osjećaja. |
Život postaje rutina kojoj se pjesnikinja konstantno odupire, stanje u kome nas napuštaju |
dragi (i oni manje dragi) ljudi jer ih odnosi smrt ne pitajući za dozvolu. Ili ih spopadne |
bolest koju ne prepoznaju u sebi, a koja ih pomalo izjeda. Te nama drage (i one manje |
drage) osobe koje potom zatrpava zemlja. |
|
Slavica Juhas neprekidno se, iz zbirke u zbirku svoje proetične poezije, odupire |
pretpostavljenom životu (trajanju) i nedefiniranim očekivanjima, ali lukavo ne otkriva što |
ona očekuje. Očekivanja prepušta noćnim satima kada sumira svoj dan, odvaguje sitne |
pobjede i poraze, dok osluškuje zvukove prirode iz svoga vrta. |
|
I stalno sama sebe uvjerava da je nadrasla sve ono negativno što je pokušava povući |
prema dnu - ona odbija biti povrijeđena. |
|
Koliko li rana ona skriva i od sebe? |
|
Rane zarastaju, nove se otvaraju, ponekad ostane ožiljak ali se on može prekriti |
kvalitetnom kozmetikom. |
|
Znači li to da kozmetika uljepšava stvarnost? |
|
Tvrdoglavo izvlačeći čudnovate (proetične) riječi, ona svojim riječima daje mogućnost |
raznolikih slika kroz neočekivane rime. Ili tek nižući stihove bez potrebe za rimovanim |
ritmom. |
|
Njezini su stihovi drugačiji. A tko od nas barem jednom nije poželio biti drugačiji? |
|
Ona to uistinu jest. |
|
„Diši i samo budi. |
|
Kad si već ovdje." |
|
Ako je ovo njezina posljednja zbirka, onda neka završne riječi budu ove meni drage |
(Jesam li zgrabila previše slobode?). |
|
|
|