SLOVO O JASMINKINOM ANĐELU |
|
U romanu prvijencu autorice Jasminke Franceković - Fabijančić, u kojem čitatelj prati tok svijesti |
glavnih protagonista, fabula se odvija kroz minuciozne, iznijansirane do najsitnijih detalja analize |
psihičkog stanja glavne junakinje (koja je sama autorica) i gotovo bez neke značajnije vanjske radnje |
koju zamjenjuju silni unutarnji, direktni ili indirektni monolozi kao i asocijacije koje samo naviru. Jedna |
asocijacija izaziva drugu i tako se lančano vežu i tvore čvrstu, zaokruženu cjelinu u kojoj se, |
zahvaljujući baš ovim karakteristikama, Jasminkin roman udaljava, odvaja od tradicionalnoga, |
realističkoga romana i dobiva šire, nove vrijednosti koje ga uvrštavaju u roman toka svijesti ili |
monološko - asocijativni roman, suvremeni psihološki roman, a mirne duše mogli bismo reći i |
bezvremenski roman u kojem nije važno ni vrijeme ni mjesto radnje, nego samo uzavrela, teška |
stanja psihe u kojima se i čitatelj može pronaći i sigurno se i pronalazi. |
|
Zato i opisi ili deskripcije prostora i krajobraza u kojem se radnja odvija nisu bitni i pripovijedanje ili |
naracija svedena je na minimum, samo ako je u funkciji psihičkoga stanja glavne junakinje i njenoga |
junaka. |
|
Jasminkin roman nije tradicionalni, klasični roman jer ona vješto prebacuje radnju s vanjske radnje na |
unutrašnju analizu psihičkoga stanja. I kada njih dvoje koračaju šutke kroz drvored na Zrinjevcu i |
tada, pa čak i snažnije, osjeća se srodnost i stopljenost njihovih osjetljivih duša s koracima koji |
postaju ujednačeni i dišu u istom ritmu. Sve je, dakle, podređeno dubokim, misaonim, refleksivnim |
analizama i stanjima i raspoloženjima psihe, a to je naglašeno, pojačano još upotrebom tzv, |
ich-forme u kojoj JA postaje dominantno, a ER-forma (treće lice singulara, On ili Ona) je potisnuta u |
drugi plan. I to je odlika modernoga romana, pa dakle i ovoga romana koji nam se upravo nudi. |
Korištenjem JA-ich oblika, roman dobiva na novoj kvaliteti i još čvršće približava roman čitatelju koji |
se, zahvaljujući prvom licu singulara, lakše i brže poistovjećuje sa glavnom protagonistkinjom i Ona |
postaje Ja i nestaje udaljenost, gubi se između lika i čitatelja, odnosno, postaju jedno. |
|
Radnja se odvija kroz vokacije ili invokacije - zazivanja i obraćanja glavnoga ženskoga lika, odnosno |
same autorice nekome koga nema, a tko joj je drag. I tako ovaj roman postaje autobiografsko djelo |
u kojem se Jasminka obraća Bogu i svom Anđelu kojeg joj je darovala sudbina u koju ona čvrsto |
vjeruje kao vjernica. |
|
Uz sve ove naglašene karakteristike, treba istaknuti i refleksije ili filozofske sentencije koje se |
uspješno i uvjerljivo kao dio tkiva protežu kroz čitavo djelo. Misaono razmišljanje glavne junakinje |
je jedna od odlika psihološke analize koju junakinja neprestano, gotovo do izluđivanja, vrti u svojoj |
glavi bez predaha. |
|
| Recenzentica: Ljubica Šego, prof., književnica |
|
|