| | | | | | | | | | Nikola Nikša Eterović rođen je 2. listopada 1955. godine u Splitu, |
| u Dalmaciji. Vrisnuo je u svijet iz rodilišta s pogledom na Stari |
| plac, nogometni klub ponosnog slogana: Hajduk živi vječno. U |
| mijeni i prolaznosti, Eterović djeluje interkulturalno i | | interdisciplinarno. Oslanjajući se na svoju intuiciju i instinkt, | | nastoji svijet (svjetove) koji mu je stran svojim kreirati. Režira, | | piše, predaje, izlaže, inicira, ljuti se, pokreće, istražuje… bježi | | rutini i ponavljanjima… | | | | Živi i radi za SADA, u Berlinu i Zadru, i drugdje, krećući se | | prostorima nekakvih državnih granica i izvan njih. Ostvario je |
|
|
| 134 kazališna projekta. Od 1995. do 2014. godine bio je umjetnički voditelj, direktor i profesor The | | akademie u Berlinu, internacionalne institucije za scenska zvanja (gluma, režija, kazališna | | pedagogija); autor je novih načina rada za poticanje i njegovanje znatiželje i kreativnosti | | objedinjenih pod zajedničkim nazivom YF: YellowFish. AP: Apoteka poezija, o kojoj je riječ u ovoj | | knjizi, jedan je od tih njegovih YF poticaja - projekata. | | | | Djeluje i kao umjetnički terapeut. Sudjeluje na kongresima i simpozijima. Objavljuje knjige i članke | | na hrvatskom, njemačkom i engleskom jeziku. | | | | Na Odjelu za filozofiju i Odjelu za psihologiju Sveučilišta u Zadru u Hrvatskoj predaje interdisciplinarno | | sljedeće kolegije: AP: Iz raskoraka u korak ljekovitom snagom poezije, PiT: Poezija i trauma, FP: | | Filozofija poezije, TTT : Kazalište i terapija, HT: Ekspresivne scenske metode, PuS: Performans u | | svakodnevici i IF: Uvod u indijsku filozofiju. Svoju predavačku djelatnost realizira nadnaslovom: | | Spoznaja vlastitosti kreacijom. | | | | Nakon Wind Spiel Theatra (1989.) i teNTheatra (1995.) u Berlinu, pokrenuo je u Zadru, na Odjelu za | | filozofiju, FIKK: Filozofsko internacionalno golo kazalište i KRIK: komunikacija-režija-ideja-kreacija, | | usmjerenje (2018.). | | |
| | | | | | | RIJEČ U MENI MNOME ZAHVAĆENA | | Postoje riječi koje ostaju nedorečene u svojoj izrečenosti i postoje riječi koje i neizrečene | nose svoju dorečenost. Negdje između te dvije krajnosti odvija se životnost ovog našeg | svakodnevnog. Negdje u raspuću tih datosti kriju se naši uviri i izviri, smiraji i nemiri, | negdje u procjepu riječi i bezriječi utkan je život. Život s hukom svojih gorostasnih uspona | i padova, strm i bregovit, tih i ravan, plošna udolina koja gubi rubove u izmaglici | nadolazećih stoljeća. I jedna duša razapeta poput jedra koja hita kroz ovo olujno sada | noseći svoj sud i usud kroz dane koji joj se daruju, koje vremenu krade, koje poput bisera | zarobljava u svoja sjećanja. | | Na tom platnu šarenolikosti razliku su se stihovi rođeni iz dubine jastva, stihovi koji su | svoj prvi krik doživjeli u praskozorje svakodnevice. Stihovi su to nošeni u posteljici vlastite | nutrine i porođeni rukom vještog apotekara poezije čija uloga nije iste stvoriti nego im | pomoći da se osvijeste, prodišu, dogode... Možda su naizgled razbacani i nedorečeni, kao | i život sam u sebi, naizgled teško smišljen, poput raznolikih švrljotina u razlistanoj | svaštari. Ne izgledaju li i zvijezde jednostavnom oku promatrača razbacano, | neorganizirano, nedovršeno? Nije li njihova veličina upravo u rubu beskraja koji ostaje | nedorečen u svojoj životnosti? | | Ovo možda nije knjiga za svakoga, iako je svakome namijenjena. Ovo možda nisu reci za | neke odrasle ozbiljne ljude koji u svemu traže brojčani red. Ovo su nakupine životnosti | darovane budnim sanjarima, onima koji još imaju hrabrosti zaroniti u vlastitu nutrinu i iz | nje iznjedriti jedan potpuno novi svijet. Ovo je knjiga za Odiseje svakodnevice koji tragaju | za pravim ja unutar sebe samih. Potrebna je odvažnost za takvu avanturu, potrebna je | hrabrost posegnuti za poezijom, jer opoezena riječ mijenja, ključa, rađa... | | Raditi na prvim retcima ove knjige, promatrajući kako nastaje, propitkujući je i ispitujući | joj granice, bio je izazov i zadovoljstvo. Ulazeći u diskurs s njom ulazila sam u diskurs | vlastitih svjetova i to je njeno bogatstvo, to je njena snaga. | | Duboko vjerujem da smo svi mi škrinje pune riječi, izrečenih i neizrečenih, dosanjanih i | nedosanjanih, svjesnih i nesvjesnih... Riječi snažnih kao što je svatko od nas snažan u | svojoj velebnoj krhkosti. Riječi koje nam i rođeno sjećanje zaboravlja. Riječi koje se u | vedrim visinama naših jastava obrušuje svojim pogledom na magle koje se tmaste nabijaju | u udolinama naših prosječnosti. Treba hrabrost usuditi se iznjedriti te riječi, dopustiti im | da postanu poezija vlastitog života. Ova knjiga sa svojom razigranošću pokušava | izazvati upravo na to... | | Apoteka poezije vrelo je koje svojom svježinom izaziva svoje konzumente na životnost... | | | Karla Schühler Njegrić, mag. phil. |
| |
|
|
| | | | | | | APOTEKA POEZIJE - TRAJNI POZIV NA SLOBODU LJUDSKOG DUHA | | Iako je u svojoj Državi izrazito oštrim perom kritizirao pjesništvo[1], još je Platon u 5./4. | st. pr. Kr. zastupao indikativnu tezu kako je ,,poezija bliža istini nego povijest”. | Osviješten tom spoznajom, i prof. Eterović svoj istraživački interes usmjerava poeziji, i to | njezinoj filozofičnoj, ali ljekovitoj naravi. Na izvorištu pisanja – emociji – Eterović ispisuje | ideje, događaje iz prakse, sjećanja, semantičke apotekarske zabilješke, fanatizam zanosa | i stvara, kako sam navodi, razbarušenu knjigu – filozofiju stiha Apoteke poezije, a sve to | vođen iznimnom osobnom Znati-Željom. Poezija ga zanima jer ,,ona je SADA, kreacija | postojanja u SADA koje čim se ostvarilo prolazi i novom SADA se okreće“. Ona je | ogledalo stvarnosti – istina. | | Pohađajući kolegij prof. Eterovića Poezija i trauma u ljetnom semestru 2019./2020. god. | paralelno sam iščitavala Filozofiju stiha Apoteke poezije, prateći knjigu u nastajanju. Bili | su to moji prvi susreti s ovakvim pristupom poeziji, izvan uobičajenih književnopovijesnih i | književnoteorijskih okvira. Provokativan, kreativan i Znati-Željan za vrijeme virtualne | nastave u doba COVIDA-19, prof. Eterović uporno je iza računalnih ekrana tražio istinu – | skupinu studenata sa svim našim manama i vrlinama, talentima i ranama. Tražio je | najvrjedniju od svih – ljudsku dimenziju, putem poezije. Poetiku poezije u čovjeku. | | Kao što je Ottmar Ette (2005.) ,,označio” stil R. Barthesa izloživim, ni Eterovićev način | nije odrediv, nego izloživ. Uistinu, stilom pisanja nerijetko podsjeća na R. Barthesa svoga | vremena. ,,Njegovo mišljenje/pisanje avangarda štiti od prelake konzumacije kao od | skleroze, ukočenih duhova” (prema: O. Ette). Eterović u narativnim obrascima ove knjige | kroz filozofičnost stiha redovito dijalogizira sa životom i svijetom. Traži dostojnog | recipijenta ,,aktera”, to jest svakog sugovornika otvorena istini (najprije prema samome | sebi). Apotekar poezije, zvanje i poziv, pritom nudi izlaz iz jednosmjernih ulica, rasplitanje | čvorišta ponad rana ljudskih duša. I otvaranje slobodi – životu – pjesmi, u pjesmi i s | pjesmom. | | Eterović je sklon simbolici. Dok u Poetici rane nudi crvene okvire naturalističke dimenzije | (,,Crveni okvir je međa bjeline.On je urez označene rane…okvir zaustavljenog trenutka. | Crveni okvir vrišti nad ponorom skrivenog…u njemu nerazriješeno postaje vidljivo.”, | 2018.), ovdje nudi zelene okvire metafizičkih dimenzija u kojima su razrađene teze o | ljekovitosti umjetnosti (,,Stihom se spoznaje.”–,,Svaki čovjek je umjetnik.” –,,Čovjek je | umjetničko djelo.” –,,Bez umjetnosti vjerojatno bi i čovjekov se mozak osušio.”– mišljenja | je Boys, jednako kao i Eterović), od I do XXI (asocirajući na vrijeme od dvije tisuće | godina) koje se mogu iščitavati kao zasebno štivo. Zalazeći u psihologiju boja i govoreći | o njihovoj kromatskoj simbolici, nalazimo kako crvena, među ostalim, predstavlja opasnost, | boju krvi – ranu (crvenog okvira), a zelena prirodu, sve što raste i razvija se – novi život | (zelenog okvira). Zelena je i boja jedne od najljepših ljudskih osobina – empatije, | emocionalnog uvažavanja drugoga. Prema tome, zeleni okvir Filozofije stiha Apoteke | poezije dolazi kao pandam – štoviše, lijek – crvenom okviru Poetike rane. U svojoj srži | altruističkoj filozofičnosti Eterovićeva stiha cilj je (is)korak prema sveMIRU. | | Njegovo pisanje sačinjeno je od odlomaka čiji je redoslijed alfabetski, ali koji ne | dozvoljavaju konačno uobličenje i fiksaciju. Fragment je ovdje u službi dinamiziranja | teksta i dinamitiranja svakog okoštavanja značenja. Mogli bismo kazati kako je jedina tzv. | fiksacija Filozofije stiha AP fiksacija u alephu kao sinonimu za beskonačnost – filozofije i(li) | života. | | Eterović zna za naglu promjenu akratičkog u enkratički diskurs: kako pobuna može biti | ugušena, fiksirana i konzumirana. Ipak, Filozofijom stiha AP ispisuje svojevrsnu pobunu | protiv tradicionalnog, kanonskog mišljenja i pisanja. Ne nameće granice i ne pridaje tekstu | knjige konačno označeno. XXI. Dalje nastavite sami– U zelenom okviru – ne zatvara | pisanje. Svaki čitatelj je potencijalni sudionik pisanja umjetnosti filozofije stiha AP. Stoga | autor na jedan nov način teatralizira poeziju, teatralizira ju svojim novim pristupom i | svojim pisanim izričajem. I to u značenju teatralizacije kao obezgraničavanja jezika – | jednako nepropadljivosti – slobode ljudskog duha. | | Ako mu je u središtu čovjek, upisuje li se Eterović Filozofijom stiha Apoteke poezije na | mjesto ,,rubne” znanosti? Pitam se možemo li govoriti o avangardnom – kubističkom | pisanju, upravo i u području znanosti. A prema tome o Eteroviću kao paradoksističkom | vrhunskom suvremenom misliocu, na tragu Barthesa. | | Naizgled hermetičan, Eterović je fascinozum vrlo jednostavnog (ljudskog) pristupa, jer | ,,prisiljava” na samo-razmišljanje i samo-pronalaženje, ali i na samo-djelovanje kao ključan | element samo-spoznaje. Samo-spoznaja kao preduvjet slobodi ljudskog duha ono je što | možemo očekivati primjenom metoda Apoteke poezije, a ona se u knjizi i sugerira na | posljednjim stranicama svojevrsnom formulom filozofičnosti stiha: začudnost doživljaja = | ljekovitost poezije = filozofija stiha AP. | | Konačno, autorovo pismo cijelo je u službi žive živorodne umjetnosti, one koja je i smisao | i sloboda. Nastavljajući na inovativne metode YellowFish-a (objedinjene pod tim imenom | 2015. god.) Eterović, apotekar poezije, ovdje poput ribara hvata slova, riječi, oblike, | događaje, sinestezijske slike prirode iz mora života – u pjesmu. | | Iako ingenioznim osebujnim stilom ponegdje podsjeća na barokne književnike mislioce, | brojem svojih dosadašnjih publikacija: Oštrica dijagonale, Iz raskoraka u korak ljekovitom | snagom poezije, Koliko je stvarna stvarnost, Poetika rane, Kako je pitanje postalo odgovor | i njihovom sadržajnom strukturom približava se svom razvidnom i temeljnom cilju – nauku | antičkih filozofa o životnim istinama. Usudila bih se reći kako je tkivo ove knjige | znanstveno-književnog karaktera, te upravo stoga na nov način iznenađuje i vezuje | čitatelja dimenzijom užitka u čitateljsko-spoznajnom činu. Ispisuje li ovaj barthesovac | svoga vremena novi, eterovićevski, pokret – samo vrijeme će pokazati. | | | Jelena Alfirević, mag. philol. croat. |
| | [1] Pokazuje se kako je uvriježena predodžba o Platonovu omalovažavanju pjesništva (ipak, op. J. A.) pogrešna. U: S. Stamatović, ,,Zašto je Platonu filozofija bila najveća muzika?“, Filozofska istraživanja, 36, br. 2, 2016., str. 203. | |
|
|
| | | | | | | A: Stih / Tih/ U meni | | B: Apoteka poezije, prostor | | C: Sadržaj | | Č: Dorastimo do riječi - rastemo riječju rečenice | | Ć: U cjelini raspuklina | | D: Zatomljena poetika vlastitosti | | DŽ: Konstanta nemira u kozmosu | | Đ: Kako izgovoriti neizgovoreno | | E: Koje je boje moj trenutak | | F: Ne/suglasja | | G: Tetragon | | H: Što da učinim kako bih dalje živio? Igrati dalje izgubljenu partiju? | | I: Apoteka poezije - začudnost stiha | | J: Boje | | K: Izgovorene i prešućene riječi | | L: Naš život živi vlastitu kolajnu stihova | | LJ: Ljubičice iz asfalta | | M: U lovu na fantome | | N: Ili nema mene ima | | NJ: Stih boje, boja stiha | | O: Iz roja misli, jedan, dva, tri, četiri, ni zbroj ni broj | | P: Upiši svoju pjesmu | | R: Četverostih ili znoj postojanja | | S: Primjeri iz prakse | | Š: Sada - kreacija postojanja | | T: Posebni tretmani | | U: Podneblje pjesničkih muza | | V: RiNi - balance with human - beings and nature - | They are one | | Z: Apotekar poezije, zvanje i poziv | | Ž: Protjecanje stihom, nikad (ne)dovršena pjesma | | U zelenom okviru | | RECENZIJE | | a) Iz procesa nastajanja knjige pišu: | | Jelena Alfirević | Karla Schühler Njegrić | | b) Recenzije o napisanom: | | Nives Trešćac Delija | | Inspirativna literatura | | O autoru | |
| | 7 | |
| 9 | |
| 15 | |
| 18 | |
|
| 29 | |
| 37 | |
| 47 | |
| 51 | |
| 61 | |
| 67 | |
| 71 | |
| 91 | |
|
| 95 | |
| 113 | |
| 117 | |
| 133 | |
| 139 | |
| 145 | |
| 153 | |
| 157 | |
| 161 | |
| 165 | |
| 167 | |
| 171 | |
| 183 | |
| 191 | |
| 196 | |
| 203 | |
|
| 207 | |
| 211 | |
| 213 | |
| 221 | |
| 220 | |
| 225 | | 221 | |
| 228 | |
| 229 | |
| 234 | |
| 236 | |
|
|