Miljenko Brkić Eros i Kabala |
|
Nova knjiga dr. sc. Miljenka Brkića Eros i Kabaladragocjeni je i vjerodostojni korak na |
putu predstavljanja duhovne, mistične i filozofske tradicije Kabale. Autor je ovoga puta |
u središte razmatranja postavio bogato razumijevanje ljudske spolnosti i erotike u |
kabalističkom učenju. Kabala je dio duhovne tradicije judaizma i sastoji se, ističe Brkić, |
od tumačenja dubljeg smisla biblijskih tekstova i krajnjoj tajni postojanja svijeta i čovjeka. |
Pri tome se pod mističnim podrazumijeva način dubokog proživljavanja temeljnih postavki |
kabalističkog učenja. |
|
Drugi središnji pojam knjige Eros – nasuprot suvremenim redukcionističkim, banalnim i |
instrumentalnim pristupima – autor predstavlja kao temeljni princip koji cjelinu bića drži |
zajedno i obdržava svijet. Utoliko je i erotika, u dubljoj i promišljenijom slici svijeta iz |
očišta kabalističkog učenja, dimenzija objedinjavanja i sljubljivanja te najsnažniji simbol |
jedinstva i težnje za cjelinom svijeta. |
|
Kompozicijski i argumentacijski knjiga čini svojevrsnu usporednicu s Platonovim dijalogom |
Gozba ili o ljubavi. Baš kao što Platon razotkriva skrivene dimenzije ljubavi koje nadilaze |
tjelesnost, tako i Kabala, uvjerljivo pokazuje Brkić, upućuje na stupnjevite putove |
uzdizanja erosa sve do krajnjeg cilja sjedinjenja s Bogom. |
|
Smisleni odgovor na erotsku žudnju utoliko nije zatomljivanje ili poricanje riječima, nego je |
prije svega umijeće njezina sadržajnog oblikovanja. Preciznije rečeno, autor nastoji |
pokazati na koji se način svijest o libidu kroz kabalističko iskustvo uzdiže do libidinozne |
svijesti i uvida u više razine postojanja. Brkić strpljivo i prohodno vodi čitatelje kroz |
zamršene termine i značenja kabalističkog učenja. Nije na odmet istaknuti da je knjiga |
precizno podijeljena na poglavlja i potpoglavlja s pripadajućim naslovima i podnaslovima |
što onda čitatelju u velikoj mjeri olakšava orijentaciju, prohodnost i preglednost. |
|
Nasuprot zapadnjačkim dihotomijama tijela i duše, autor se oslanja na kabalistički put |
sefirotau kojima se očituje jedinstvo nasuprotnih Božjih atributa. Smisao erotike u njezinu |
punom i duhovnom značenju jest upravo u nadilaženju sebstva, u prekoračivanju granica |
izdvojenosti te u moći sjedinjavanja. Tajnoviti put Erosa započinje sa sjedinjavanjem |
muškarca i žene u činu ljubavi te se kroz razine duše i svijeta uspinje do sjedinjavanja s |
Prirodom i Bogom. Autor utoliko smjelo izvodi – ono što je orgazam za tijelo, to je molitva |
za dušu. U prvom slučaju čovjek se potpuno predaje prirodi, dok se u drugom slučaju |
kroz snažnu vjeru i transcendenciju čovjek u potpunoj otvorenosti predaje Bogu. Te dvije |
nasuprotne i krajnje točke životnog puta uzdizanja i mističnog doživljaja ne samo što su |
praćene vrhovnim užitkom tijela i duha, nego dijele i doživljaj transcendiranja ili blaženog |
nestajanja u prirodi odnosno Bogu. Dva su puta transcendiranja u beskonačni izvor |
postojanja. Prvi je put prirodni proces umiranja vođen silom smrti. Drugi put |
transcendiranja je praksa Kabale kojom se hoće dosegnuti jedinstvo s Bogom. I život i |
smrt jesu, ali je prednost života pred smrti, navodi autor, u onome što Bog unosi u život |
a to je blaženstvo. |
|
U posebnom poglavlju, nakon konceptualnog dijela knjige, autor podastire svojevrsnu |
demonstraciju kabalističkog čitanja smisla. Riječ je o tumačenjima odabranih stihova |
Pjesme nad pjesmamakoja sežu do najdubljih razina kabalističkog razumijevanja svijeta. |
Završni dio ove opsegom nevelike knjige donosi vrlo koristan i poučan Mali leksikon |
pojmova rabljenih u knjizi. Tu je i vrlo instruktivan popis adekvatne literature. |
|
Primarna vrijednost Brkićeve knjige jest u tome što u našim vremenima oskudnoga smisla |
ne dopušta da jedna snažna duhovna, mistična, religijska i filozofska tradicija postane |
potpuna nepoznanica domaćoj javnosti. Sve druge vrijednosti knjige, pažljivi će čitatelj, |
vjerujem i sam prepoznati. |
|
|
|