IZMEĐU LJUBAVI I ZLA (Toni Begić: “SUŠTINA STVARNOSTI”) |
|
U našim turobnim vremenima, kada je “opredmećeni” svijet, pun reklama i |
senzacija, zaglušio svijet duše, valja pohvaliti svaku aktivnost pisanja – pokušaj da |
se nutrinom odupremo vanjskom. Kada je o poeziji riječ, mnogo je pjesnika “opće |
prakse” (onih kojima poezija nije umjetnička profesija), koji mukotrpno plaćaju |
vlastite naklade ne bi li na tržištu, otrovanom trivijalnostima, probili barem tunelčić |
do čitatelja. Među takvima je i Toni Begić, autor zbirke Suština stvarnosti, pjesnik |
koji tek ulazi u svijet poezije, ali i taj ulazak valja popratiti recenzijom, dati podršku |
autoru kojem je iskrenost “pogonsko gorivo” za pisanje pjesama, koji, drugim |
riječima, piše “iskustvenu” poeziju, odnosno koji želi naprosto oriječiti svoju nutrinu. |
|
Čak ni o profesionalnim umjetnicima, poniženim bijednim honorarima, više nema |
smisla pisati negativne kritike – oduzmemo li piscu i posljednju koricu kruha, |
mogućnost da proda knjigu u maloj nakladi, stvorili smo depresivca koji nema “ni |
para ni slave”, koji gubi svaki motiv, svaki uzlet, svaki smisao svog umjetničkog |
posla. Produbljujemo depresiju koja je ionako kao tmasti oblak zaklonila umjetnost. |
Na žalost, došlo je vrijeme da se kritika solidalizira s piscem, da otupi oštro pero, |
da kritizira oprezno, da katkada radije recenzira umjesto kritizira, da bude taktična, |
da misli ne samo na tekst nego i na ugroženo dostojanstvo pisca. Možda jedini |
tračak ljudskog u sramotnim uvjetima za domaćeg pisca. |
|
Toni Begić samouki je pjesnik, koji tek krči putove do izdavača, a svaki pokušaj da |
se poezija uopće piše (u ovim površnim prozaičnim vremenima) valja pozdraviti – |
dokaz je to da poezija ipak ne doživljava sumrak (kako je najavljivao Tin Ujević), |
nego da je poezija naprosto urođena potreba suptilnog bića da iskaže potisnute |
emocije u vremenu dominacije stvari. |
|
Eto, poeziju danas sve više pišu čak i bića kojima poezija nije poziv , koji se uopće |
ne žele dokazati na sajmištu književnih taština, kojima je poezija žudnja za |
kontriranjem bezdušnom svijetu. Žele tihu opoziciju materijalističkom svijetu koji ih |
guši, lagani izdah ljudskog na papiru, iskaz čežnje za boljim svijetom koji vazda |
“lebdi” kao mogućnost, ali se ne izgrađuje. Toni Begić nije, dakle, profesionalno |
posvećen stihotvorstvu (njegova “iskrena” poezija izbjegava ukrasne metafore, |
poredbe, složene pjesničke slike), on je pjesnik koji spontano gradi svoj umjetnički |
svijet, nije osobito posvećen formi koliko je udubljen u sadržaj, u lica i naličja |
izgubljenog svijeta koji zadobiva skromne, tužne i nostalgične pjesničke slike. Stih |
mu je jasan, čitljiv, prozaičan, ogoljen, sadržaj upadljiviji od forme, poruke su mu |
jasne, a pjesničke poente jezgrovite. |
|
Nema tu neke velike poetizacije svijeta, ali ima mnogo ljudskih slika, jadikovki i |
žalopojki koje nas stalno podsjećaju na duboki smisao svijeta u kojem jesmo. Begić |
ne prinosi misli na oltar uzvišene poezije koliko na oltar unižene ljudskosti. S |
obzirom na duboki poriv da se pjesnički izrazi i s obzirom na izrazitu osjetilnost, za |
vjerovati je da će Begić na svom budućem pjesničkom putu sve više povezivati |
duboke misli i visoku umjetnost poezije. |
|
Begićeva zbirka je poput kruga podijeljenog na dva različita dijela – jedan dio je |
svijetao, romantičan, posvećen neostvarenoj ljubavi koja ipak nije ubila autorovo |
umijeće voljenja, drugi dio je taman, meditativan, zaokupljen sveprisutnom |
nepravdom u svijetu, koja se katkada pobjeđuje snovitim usklikom ljepoti. Tako |
pjeva: “Rajskim prizorom zatečen, ježim se do kosti. / Kao da sam zakoračio u neki |
drugi svijet - svijet duhova, tako svet.” |
|
Zbirka kombinira romantiku (na žalost, neuzvraćenu) i pesimizam koji nastaje kada |
se idealizam pravednika uruši. Begić je razočaran svijetom u kojem je kapital, poput |
velikog otrovnog pauka, svojim nogama “obgrlio” svijet - svijet u kojem cure otrovi |
laži, prijevare, intrige i u kojem se ljudskost može samo povući u sebe, da bi iz |
prikrajka pisala smrtovnicu svijetu i tužnu odu izgubljenoj dobroti. Stoga u njegovim |
skromnim stihovima toliko tuge, sjete, nostalgije i bola – bijes izostaje jer čovjek |
nema moć izmijeniti svijet, ali ima još snage odsanjati bolji. |
|
Preostaje neka nedefinirana vjera u renesansu duha, uzlet u apstraktne visine, no |
konkretni putovi su trnoviti, a nebo ipak jako visoko. Razapet između ideala i zbilje |
Begić piše: “Duga ravna cesta. / Bez raskrižja i skretanja. / Cesta bez povratka.” |
U tim stihovima svijet gubi smjernice i koordinate, sve postaje besprizorno i |
dezorijentirano, svijet prepun reklama i stvari na koncu je izjednačio sve zvukove i |
boje, ostaje pustinjsko sivilo, odnosno nigdina. |
|
Ponekad Begić nabraja ljude i stvari u iskvarenom svijetu (oružje, kapitaliste, |
ratove), ponekad razočaranje prelazi u slutnju Zla kao takvog, neke više, |
“maglovite” sile koja je ovladala svijetom, pa nam takve slike stvaraju duboku jezu |
jer Zlo nema vremena ni mjesta, nema konkretna staništa. No, Begić se odupire |
dubokoj rezignaciji otvarajući oči i pred ljubavlju kao jedinom preostalom oazom |
gdje se biće dijeli s bićem bez prevlasti “stvari”, gdje se još gleda u srce, u svijetu |
koji je posve oslijepio pred idealima. Neuzvraćena ljubav najjača je ljubav – |
uzvraćena stvara romantičnu idilu, u kojoj duše patetično tonu u virove |
osjećajnosti, a neuzvraćena stvara dramu, čežnju, zaziv, množi raznolike emocije |
i stvara izvjesnu pjesničku dinamiku. |
|
Begić ipak ne gubi nadu – vjeruje u tragove ljudskosti, u krijesnice na crnoj podlozi, |
pa stoga njegova poezija nije posve utonula u sumrak i sjene, ona je više sjetna, |
a sjeta se “lomi” između razočaranja u blage nade u neko bolje mjesto ljudskog |
opstanka. |
|
Begiću je poezija ispovijest, subjekt je on sam, kao osoba, a razočaranje, gubitak |
duboke subjektivnosti u svijetu pukih objekata “ovija” asketskim stihovima. Njegova |
poezija je oda izgubljenoj čovječnosti, tužbalica zbog izokrenutih vrijednosti i |
otuđenja, pa tako piše: “Praveći se da smo drugačiji, ne shvaćamo da smo svi isti. |
/ Zlo koncem osvete šije ožiljke”. Izjednačavanje ljudi i stvari jedan je od najčešćih |
motiva njegove poezije – gubitak različitosti, individualnosti najveći je poraz ovoga |
doba u kojem su se svi glasovi (tržišnog vašara) pretvorili u mrmoljenje, |
nepodnošljivi žamor, kao da su se sve radio stanice ovoga svijeta pobrkale. Stoga, |
piše pjesnik, “Sve je na zemlji ostalo samo sebi”. |
|
Pohlepa postaje samosvrshovita, svijet ulaže sam u sebe i od sebe uzima, a |
nekoristoljubivi subjekt se povlači u zaklon. Begić žudi mir u nemiru, slobodu u |
velikim okovima, tišinu koja budi sve silnice nutrine, a ima li većeg zaklona od |
poezije? Nema. Begić je svjestan da je to jedini preostali prostor suptilnog bića i |
zato je “pobjegao” u terapeutski svijet stihova. |
|
U ciklusu Begićevih mračnih pjesama subjekt se potpuno gubi, ispijen zlim svijetom |
od kojega su odustali i Bog i vrag – on stoga prkosno ubija u sebi nadu, vjeru, u |
destruktivnoj zbilji postaje autodestruktivan, poništava i vlastito postojanje, |
pretvarajući se u sjenu što samo čeka da se raspline u svršetku svijeta. To je |
kataklizmička poezija, u kojoj subjekt nije zaokupljen samo vlastitom intimnom, nego |
civilizacijskim apsurdom, odnosno sveprisutnom nepravdom, silom, snagom jačega |
pod lažnom zastavom demokracije. |
|
Tek ponegdje zaiskrit će sjećanja na izgubljenu ljepotu, kao u pjesmi Stvarnost |
jednog homo sapiensa, a u pjesmi Na putu za… u magli na mostu izrodit će se |
svijet raplesanih duhova i probudit će se Sunce, no sve će ostati vizija poslije koje |
će se, kao i uvijek, osamljeni subjekt stropoštati u zbilju i opet dokinuti i smisao |
snova. Begićeve pjesme iskazuju moć stvarnosti i nemoć iluzija, snagu nepravde i |
slabašnost pravde, ludilo makrokozmosa i krhkost mikrokozmosa, u kojemu subjekt |
traži posljednje sklonište pred opću uzbunu. Ne ostaje više ništa osim vapaja, |
upućenoga kome, čemu? Adrese nema, stoga je muka još teža, još veća. |
|
Ljudska pohlepa nije samo uzela dušu životu, nego i svemiru, pa čovjek više nema |
dovoljno prostora ni za snoviđenja, ni za maštu – stoga će u pjesmi Zabluda |
pjesnik poželjeti da skinemo i oblake, da ugasimo i sunce, kako bi nestalo |
posljednjih uzaludnih nada i kako bi se čovjek “osvijestio” u potpunom ništavilu kao |
apsolutno ništavan. Jer život je u stalnom strahu nepodnošljiv (strah je jedini |
dominantni osjećaj u Begićevim pjesmama), stoga suho stablo koje se trese na |
pustoj zemlji valja iščupati, jer nema više nikakve svrhe – osamljeni čovjek u |
prkosu poželi još samo poništiti sama sebe. |
|
Povijesno zlo (ratovi, mačevi, strijele…) ujedno su i dokidanje povijesti, jer sve će |
završiti u apokalipsi, baš kao u Knjizi otkrovenja, a onda će, kako Begić dade |
naslutiti, možda niknuti neki bolji svijet. |
|
Premda je jedini raj na zemlji ljubav, i on je zatrovan nepovjerenjem, nedostatkom |
odanosti, požrtvovnosti, pa su stoga Begićeve ljubavne uzaludna žudnja za |
odbjeglim Amorom, koji se povukao iz ovoga svijeta jer ni njegove ljubavne strijele |
ne pogađaju više metu. |
|
Stoga je Begićeva poezija opjevavanje svijeta u kojemu više nema pjesme, to je |
zaneseno sviranje bez zvuka, slikanje bez boja. U pustoj zemlji svejedno ostaje |
poriv za poezijom, koja jedna dokazuje da je duša, svemu unatoč, još uvijek živa. |
Begiću preostaje da u tom opustjelom svijetu i dalje diše kao pjesnik, da iskoristi |
svoje potencijale i svoje lijepe misli u ružnoj zbiji i dalje ovija u stilske figure. |
|
|
|